کدام فصل های فیزیک را برای کنکور حذف کنیم؟

حذف فصل فیزیک کنکور می‌تواند در رویه تست زنی شما برای این درس کمک کننده باشد. کنکور سراسری همواره از دغدغه‌های اصلی تمام دانش آموزان بوده و هست. اینکه داوطلبان بتوانند درصدهای دلخواهشان را در کنکور سراسری به دست بیاورند، بستگی به نحوه‌ی مطالعه و تسلط بر دروس دارد. در میان دروسی که بین رشته‌های تجربی و رشته ریاضی مشترک هستند، درس فیزیک جزو دروس مشکل به حساب می‌آید. بسیاری از داوطلبان در مطالعه و پاسخ دادن به تست‌های آن مشکل جدی دارند.

از این رو؛ تعدادی از داوطلبان تصمیم می‌گیرند که فصل‌هایی از فیزیک را برای کنکور حذف کنند و کل کتاب را نخوانند. اما؛ سخت‌ترین بخش تصمیم‌گیری برای این دسته از داوطلبان این است که کدام فصل های فیزیک را برای کنکور حذف کنیم؟ علی الخصوص اگر زمان کمی در اختیار داشته باشند و حجم زیادی از مطالب پیش رویشان باشد که هنوز آن‌ها را نخوانده‌اند. در این مطلب، سعی داریم به این سوال پاسخ دهیم که کدام فصل‌های فیزیک را برای کنکور حذف کنیم؟

تعیین فصل‌های مهم فیزیک کنکور

کدام فصل های فیزیک را برای کنکور حذف کنیم
کدام فصل های فیزیک را برای کنکور حذف کنیم

تمام داوطلبان گروه‌های آزمایشی ریاضی فیزیک و علوم تجربی به خوبی می‌دانند که تعیین فصول و مباحث مهم فیزیک از اساسی ترین کارها در آموزش فیزیک است و به سادگی قابل انجام نیست. سوالات فیزیک گنکور از سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم مطرح می‌شوند. مجموع فصولی که سوالات از آن‌ها مطرح می‌شوند برای داوطلبان رشته تجربی شامل ۱۱ فصل و برای داوطلبان رشته ریاضی شامل ۱۵ فصل می‌شوند.

مباحث فیزیک برای هر دو رشته شامل فیزیک مکانیک، ارتعاشات فیزیک و الکتریسیته ساکن و مغناطیس فیزیک است. فیزیک مکانیک شامل فصول حرکت شناسی، نیرو شناسی و کار و انرژی می‌شود. مباحث مطرح شده در فیزیک سیالات شامل دما، گرما و ترمودینامیک، مباحث ارتعاشات فیزیک شامل فصول نوسان و موج و مباحث الکتریسیته و مغناطیس فیزیک شامل تمام فصول کتاب فیزیک یازدهم می‌شوند.

حال با این توضیح مختصر، متوجه شدید که کدام میاحث و فصل‌های فیزیک به هم مرتبط هستند و نمی‌توان یکی از مباحثی که به هم مرتبط هستند را حذف کرد. چرا که یادگیری سایر مطالب آن مبحث مشکل خواهد شد. حتی هنگام مطالعه‌ی هر مبحث، رعایت ترتیب پیش نیازها بسیار مهم است و فصول به ترتیب پیش نیاز بودن باید خوانده شوند و چیزی از قلم نیفتد تا مطلب به خوبی فرا گرفته شود و در ذهن داوطلب بماند.

برای آگاهی از حذف فصل‌های کم اهمیت‌تر فیزیک کنکور، نیاز داریم که با بودجه بندی سوالات فیزیک کنکور بیشتر آشنا شویم. همچنین؛ باید بدانیم که سخت‌ترین و راحت‌ترین فصل‌ها و مباحث فیزیک کنکور چه چیزهایی هستند؟  

مباحث مربوط به نیرو و حرکت شناسی را مطالب مادر و پایه‌ی فیزیک می‌دانند که ممکن است برای بسیاری از داوطلبان مشکل باشند. در عین حال، این میاحث از مباحث پر تکرار و تست خیز کنکور فیزیک هستند و تسلط بر مطالب آن‌ها به داوطلبان کمک بسیاری خواهد کرد.

کدام فصل های فیزیک را برای کنکور حذف کنیم؟

برای پاسخ ۷۰ درصدی به سوالات فیزیک کنکور باید به ۲۲ سوال از ۳۰ سوال فیزیک کنکور پاسخ صحیح بدهید. برای دستیابی به این درصد می‌توانید ۸ سوال یعنی ۳۰ درصد از سوالات را حذف کنید. این ۸ سوال دقیقا از دو فصل فیزیک مطرحفیزیک کنکور 1402 می‌شوند. یکی از این دو فصل، فصل دوم فیزیک یازدهم است که شامل مبحث الکتریسیته جاری است. فصل دیگر فیزیک کنکور که قابل حذف است؛ فصل سوم از کتاب فیزیک دوازدهم است که شامل مبحث نوسان و موج ( حرکت نوسانی ) می‌شود.

آن دسته از داوطلبانی که قصد دارند در کنکور به ۵۰ درصد سوالات فیزیک کنکور پاسخ دهند باید ۵۰ درصد دیگر مطالب را که مشکل‌تر هستند حذف کنند و مباحث آسان را بخوانند. این فصل‌های راحت شامل: فصل دوم و چهارم از فیزیک دهم، فصل اول و سوم از فیزیک یازدهم و فصل چهارم از فیزیک دوازدهم می‌شوند. داوطلبان می‌توانند سایر فصول فیزیک را حذف کنند. دسته دیگر از داوطلبان به درصد کمتری قانع هستند و تنها با مطالعه ۳۰ درصد مطالب به هدف خود خواهند رسید. این ۳۰ درصد شامل فصل ۱ و ۳ فیزیک پایه یازدهم و فصل ۴ فیزیک پایه دوازدهم می‌شوند. این دسته از داوطلبان می‌توانند سایر فصول فیزیک کنکور را حذف کنند و تنها این سه فصل را به خوبی مطالعه کنند.

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه مطالعه فیزیک در راستای موفقیت کنکور مقاله ” فیزیک کنکور را چگونه بخوانیم ” را مطالعه کنید و با تهییه ویدیو‌های آموزشی موسسه برای دو رشته تجربی و ریاضی این موفقیت را تضمین کنید.

 

 

برای پاسخ به ۲۰ درصد سوالات فیزیک کنکور نیز مطالعه‌ی سه فصل کافی است و سایر فصل‌ها قابل حذف هستند. این سه فصل شامل فصل ۲ فیزیک دهم، فصل ۴ فیزیک دهم و فصل ۴ فیزیک دوازدهم است. با آگاهی از این دسته بندی می‌توانید راحت‌تر تصمیم بگیرید که با توجه به درصد مورد نظرتان چه فصل‌هایی از فیزیک را حذف کنید. این فصل‌ها طبق سختی و آسانی و میزان اهمیت، برای داوطلبان مختلف متفاوت است و در این مطلب به صورت کلی مطرح شده است.

  بررسی نکات کنکوری فیزیک صوت

مشاوره برای حذف فصل های فیزیک کنکور

برای حذف فصل های فیزیک کنکور آن هم به صورت اصولی ممکن است نیاز به دریافت مشاوره داشته باشید! برای این منظور می‌توانید با ما تماس بگیرید. فیزیک کنکور از دروس تقریبا مشکل و محاسباتی‌است که بین داوطلبان رشته تجربی و ریاضی مشترک است. داوطلبان رشته ریاضی ۴ فصل بیشتر از داوطلبان تجربی دارند. برای گرفتن نتیجه بهتر در درس فیزیک به خصوص هنگامی که وقت زیادی ندارید یا نمی‌خواهید تمام مباحث و فصل‌ها را بخوانید، حذف فصل و یا مباحثی است. اینکه انتخاب کنید کدام فصل‌ها را نخوانید، به درصدی که می‌خواهید بیاورید، سختی و آسانی، اهمیت فصل‌های مختلف، فصل‌ها و مباحثی که به هم مرتبط هستند و مدت زمانی است که داوطلب برای مطالعه در اختیار دارد.

درخواست مشاوره اختصاصی

دریافت مشاوره

معمولا نمی‌توان گفت کدام فصل‌ها را می‌توان از فیزیک کنکور حذف کرد. این کار برای داوطلبان مختلف و با توجه به درصد مورد نظرشان متغیر است اما اکثرا فصل‌های ساده‌تر را برای مطالعه انتخاب می‌کنند. این فصل‌ها شامل فصل چهار و و دوم فیزیک پایه دهم، فصل اول و سوم از فیزیک پایه یازدهم و فصل چهارم از فیزیک پایه دوازدهم می‌شوند. اکثر داوطلبان سایر فصل‌ها را حذف می‌کنند و وقت بیشتری صرف خواندن و به خاطر سپردن و تسلط روی مباحث فصول ذکر شده می‌کنند. نکنه‌ی پایانی این مقاله نیز آن که؛ برای گرفتن نتیجه‌ی خوب و مطلوب در درس فیزیک و کنکور سراسری، پاسخ به تمام تست‌های فیزیک در کنکور ضروری و لازم نیست و تنها با پاسخ به بخشی از آن‌ها نیز می‌توانید به هدف خود برسید و‌رتیه‌ی خوب و قابل قبولی در کنکور سراسری کسب کنید.

به این مقاله امتیاز دهید

6 thoughts on “کدام فصل های فیزیک را برای کنکور حذف کنیم؟

  1. طالقانی میگوید:

    سلام من دی وی های حرف اخرروباموسسه های دیگه بررسی کردم بچه هابخداحرف اخربهتره اشتباه نکنید

  2. علیرضا اسلامی میگوید:

    خیلی دقیق و حرفه ای بود تا الان دو جلسه اش رو دیدم هم روش ها و هم آمار هایی که ارایه میشه دقیق و قابل استفاده برای کنکور هستن

  3. اسماعیل دستغیب میگوید:

    سلام …
    رشته انسانی نظام قدیم هستم آخرین کنکوری که شرکت کردم به سال 1388 بر میگرده ، آیا میتونم برا کنکور ریاضی و فنی شرکت کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره در واتساپ و دریافت راهنمایی؛ ویژه مقاله کدام فصل های فیزیک را برای کنکور حذف کنیم؟

مشاوره رایگانه باهامون تماس بگیر.

نمونه تدریس‌های ما را اینجا ببینید.