نحوه برنامه ریزی رشته انسانی چگونه است؟ قطعاً همه دانش آموزانی که پشت کنکور هستند و میخواهند که در سال جاری کنکور دهند، آرزوی پذیرش در رشتههای برتر و دانشگاههای معتبر کشور را دارند.
همچنین میخواهند که با قبولی در یک رشته مناسب آینده خود و خانواده خود را تامین نمایند.
بسیاری از آنها نمیدانند که برای اینکه در این مسیر به موفقیت برسند میبایست چه کاری انجام دهند!
در واقع بسیاری از دانشآموزان رشته انسانی برای برنامهریزی اصولی دچار مشکل هستند و این برنامهریزی را به خوبی انجام نمیدهند.
برای اینکه دانش آموزان رشته انسانی بتوانند نحوه برنامه ریزی رشته انسانی را به درستی پیاده سازی کنند میبایست ابتدا برای خود هدفی تعیین کنند و مشخص کنند که هدف آنها چه دانشگاه و چه رشتهای میباشد.
سپس به آشنایی با منابع مطالعاتی بپردازند.
از ضرایب هر درس، تعداد سوالات در کنکور سراسری، میزان اهمیت و زمانی که برای آنها اختصاص داده شده است اطلاعات کافی پیدا کنند.
سپس بر اساس آن مبادرت به برنامهریزی نمایند.
از مهمترین فوایدی که برنامهریزی اصولی برای یک دانش آموز دارد آن است که دانش آموز میتواند به خوبی زمان خود را مدیریت کند و دچار کمبود وقت نشود.
به طوری که تمامی دروس خود را در یک روز مطالعه کند و حتی زمان کافی برای مرور و روتینهای روزانه نیز باقی بماند.
نحوه برنامه ریزی رشته انسانی چگونه است؟
از آنجایی که اکثر دروس این رشته دارای ماهیت حفظی هستند برنامهریزی برای رشته انسانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
همچنین نمیتوان همان مدل برنامهریزی که در رشتههای دیگر مورد استفاده قرار میگیرد را در این رشته نیز مورد استفاده قرار داد.
چرا که غلبه دروس حفظی در این رشته باعث میشود تا نوع برنامهریزی آن با سایر برنامهریزیها متفاوت باشد.
با این حال دانش آموزان رشته انسانی برای اینکه بتوانند مطالعه دقیق و منظمی داشته باشند میبایست حتماً طبق یک برنامه منسجم که دارای جدول زمانبندی شده است جلو بروند.
این مسئله باعث میشود تا دانش آموز از کمبود وقت دور بماند، همواره احساس آرامش داشته باشد و دچار استرس نشود.
تعیین هدف در نحوه برنامه ریزی رشته انسانی
یکی از مهمترین مسائل در نحوه برنامهریزی رشته انسانی این است که دانش آموز برای خودش هدف تعیین کند.
هر چقدر که هدف او ارزشمندتر باشد، تلاش و پشت کار او برای دستیابی به اهداف بیشتر میشود.
در کنار هدف بلند مدتی که در مسیر کنکور برای دانش آموز پیاده سازی و طراحی میشود میبایست اهداف میان مدت و کوتاه مدتی نیز وجود داشته باشند که در راستای آن هدف بلند مدت تنظیم شدهاند.
به این ترتیب دانش آموز با برداشتن قدمهای کوچک میتواند مسیر بزرگ کنکور را با موفقیت پشت سر بگذارد و آرام آرام به هدف خود نزدیک شود.
طراحی برنامه برای رشته انسانی
برای اینکه برنامه دانش آموز از راندمان و کارآمدی بسیار خوبی برخوردار باشد میبایست متناسب با شرایط و امکانات دانش آموز نوشته شده باشد.
روحیات دانشآموز و ویژگیهای اخلاقی او نیز در برنامه به خوبی در نظر گرفته شده باشد.
همچنین برنامهای که طراحی میشود نباید به شکلی باشد که دانش آموز را سردرگم کند.
به عبارت دیگر برنامه میبایست ساده باشد و زمان مطالعه و کارهای دانش آموز به طور ساده در آن نوشته شده باشد.
طوری که دانش آموز با دیدن برنامه تکالیف خود را متوجه شود و انجام آن برنامه برای دانش آموز سخت نباشد.
علاوه بر این برنامهای که نوشته میشود میبایست قابلیت اجرا داشته باشد.
دانش آموز باید بتواند از پس آن برنامه بر بیاید.
لذا نوشتن برنامههای سنگینی که هیچ وقت اجرا نمیشوند عملاً دانش آموز را از هدف اصلی خودش دور میکند.
مضافاً بر اینکه برنامه میبایست منعطف باشد.
اگر اتفاقات غیرمنتظرهای نظیر تکالیفی که معلمان در مدرسه تعیین میکنند یا آزمونهایی که بعضاً توسط مدارس گرفته میشود پیش آمد دانش آموز نباید از برنامه خود عقب بماند.
با استفاده از این باکسهای جبرانی میتواند که خود را به برنامه برساند.
ویژگیهای یک برنامه اصولی و مناسب
برای دانش آموزانی که نمیتوانند خود مدیریت زمان را انجام دهند لازم است که در برنامه آنها ساعت شروع، پایان مطالعه و زمانهای استراحت به طور دقیق و حساب شده درج شده باشد تا دانش آموز بر اساس آن عمل کند.
تنوع در برنامهای که به دانش آموز داده میشود یا دانش آموز برای خود طراحی میکند نیز از جمله مهمترین ویژگیهای برنامهریزی رشته انسانی میباشد.
یعنی دانش آموز بعد از اینکه یک درس مفهومی همچون ریاضی را مطالعه کرد، در درس بعدی باید به سراغ یک درس حفظی برود تا ذهن او در حرکت میان دروس مفهومی و حفظی باشد.
بنابراین همین تحرک باعث میشود که ذهن از خستگی دور بماند و دچار خستگی نشود.
چرا که یکنواختی خستگی را به دنبال دارد و خستگی در نهایت به بیانگیزگی دانش آموز دامن خواهد زد.
برنامه باید به گونهای نوشته شود که بعد از مدتی اجرا بتواند وضعیت پیشرفت یا پسرفت دانش آموز را با قرار گرفتن در کنار آزمونهای آزمایشی مشخص کند.
یعنی دانش آموز پس از مدتی از اجرای برنامه باید بداند که در کجای کار است و نقاط ضعف و قوت او شناسایی شده باشد.
همچنین برنامه برای تقویت نقاط قوت و از بین بردن نقاط ضعف او میبایست تنظیم گردد.
سخن پایانی
برنامهریزی از مهمترین کارهایی است که یک دانش آموز کنکوری میبایست انجام دهد.
میتوانیم بگوییم که تاکنون کسی دیده نشده که بدون برنامه در مسیر کنکور موفق شده باشد.
با اینکه دانش آموزان اغلب اهداف بلندی برای خود در نظر گرفتند و میخواهند وارد رشتههای تاپ در دانشگاههای معتبر شوند اما بسیاری از آنها در برنامهریزی برای رشته انسانی دچار مشکل هستند و نمیتوانند که یک برنامه اصولی و استاندارد را برای خود تهیه کنند.
برنامه استاندارد در رشته انسانی برنامهای است که علاوه بر اینکه اهداف بلند مدت دانشآموز را پوشش میدهد، به گونهای طراحی شده باشد که شرایط، روحیات و امکانات دانش آموز در آن مدنظر قرار گرفته باشد.
همچنین به شکل ساده طراحی شده باشد تا دانش آموز وظایف خود را بداند و بتواند آن را اجرا کند.
چرا که اگر برنامهای قابلیت اجرا نداشته باشد عملاً دانش آموزان آن را اجرا نمیکنند.
همچنین پس از مدتی نیز به طور کلی با ناامید شدن درس خواندن را کنار میگذارند.
برنامهای که برای دانش آموز طراحی میشود میبایست منعطف باشد.
همچنین در آن باکسهای جبرانی برای دانش آموز در نظر گرفته شده باشد تا اگر احیاناً دانش آموز با رخدادهای غیر منتظرهای همچون تکلیف معلمان در مدارس روبرو شد بتواند خود را به برنامه برساند.
علاوه بر اینها نقاط قوت و ضعف او نیز توسط این برنامه باید شناسایی شود.
سوالات متداول
- گام اول در نحوه برنامه ریزی رشته انسانی چیست؟
دانشآموز برای اینکه بتواند برای خود برنامهریزی کند ابتدا میبایست هدف خود را به طور مشخص تعیین نماید تا بداند که برای چه هدفی میخواهد تلاش کند و چه امکاناتی برای رسیدن به آن هدف نیاز دارد.
- اصول حاکم بر نحوه برنامه ریزی رشته انسانی کداماند؟
برای برخورداری از یک برنامه استاندارد، این برنامه میبایست ساده بوده و قابلیت اجرا داشته باشد.
در آن باکسهای جبرانی نیز تدارک دیده باشد تا دانشآموز بتواند مدیریت زمان خود را به درستی انجام دهد.
- تنوع در برنامهریزی رشته انسانی به چه معنا است؟
برای اینکه ذهن دانشآموز خسته نشود توصیه میشود بعد از اینکه یک درس مفهومی همچون ریاضی مطالعه شد دانش آموز مبادرت به مطالعه یک درس حفظی همچون جامعهشناسی نماید.