بررسی انواع توابع حسابان یازدهم

انواع توابع حسابان یازدهم

بررسی انواع توابع حسابان یازدهم؛ حسابان را می‌توان چالشی‌ترین درس برای داوطلبان رشته ریاضی دانست. این درس که بخش زیادی از ریاضی کنکور را برای داوطلبان رشته ریاضی در بر می‌گیرد، درسی تفهیمی و برای بسیاری از داوطلبان بسیار مشکل است. اکثر دانش آموزان پایه یازدهم از درس حسابان گله می‌کنند و می‌گویند ما نمی‌توانیم مطالب آن را به خوبی درک کنیم. همانطور که می‌دانید دروسی مانند حسابان را نمی‌توان حفظ کرد و حتماً باید مطالب آن را درک کرد و فهمید.

راه حل آموزشی حسابان

راه حلی که برای فهم مطالب کتاب و آموزش حسابان یازدهم به شما پیشنهاد می‌کنیم، این است که انواع توابع حسابان یازدهم را به خوبی بشناسید و بتوانید تست‌های مربوط به آن را به راحتی حل کنید. با این روش شما می‌توانید بخش اعظمی از سوالات حسابان یازدهم را در کنکور و یا سوالات حسابان یازدهم را به خوبی در امتحانات پایان ترم مدرسه پاسخ دهید.

توابع حسابان
توابع حسابان

حسابان یازدهم توابع زیادی را به ما معرفی می‌کند که باید تمام آنها را یاد بگیریم. در مقاله پیش رو،  سعی داریم که انواع توابع حسابان یازدهم را به شما معرفی کنیم و راهکارهایی برای حل تست‌های آن را به شما آموزش دهیم.

بررسی انواع توابع حسابان یازدهم

انواع توابع حسابان یازدهم به شرح زیر هستند.

 توابع گویا یا کسری، توابع رادیکالی یا تابع ریشه دوم، توابع پله‌ای و تابع جزء صحیح می‌باشند.

  1. توابع گویا یا کسری:

توابع گویا یا کسری از انواع توابع حسابان یازدهم را توابعی می‌گویند که به صورت کسر قابل بیان هستند. به عنوان مثال تابعی جبری را که به صورت کسر بیان شده است و صورت و مخرج آن چند جمله‌ای هستند، یک تابع کسری گویا می‌گویند. البته لازم نیست که ضرایب این چند جمله‌ای‌ها نیز گویا باشند.

  1. توابع رادیکالی یا تابع ریشه دوم:

توابع رادیکالی یا تابع ریشه دوم، توابعی هستند که همانطور که از نامشان پیداست زیر رادیکال می‌آیند. دامنه و برد این نوع توابع اعداد حقیقی نامنفی هستند. نکته مهمی که در مورد توابع رادیکالی یا تابع ریشه دوم از انواع توابع حسابان یازدهم وجود دارد، معرفی دامنه توابع رادیکالی و تعیین دامنه این توابع است. برای محاسبه و تعیین دامنه توابع رادیکالی باید عبارتی که زیر رادیکال قرار دارد، یعنی زوج را بزرگتر از مساوی صفر قرار دهیم و بتوانیم معادله را حل کنیم.

همچنین بخوانید درباره: خواندن حسابان یازدهم

  1. توابع پله‌ای:

هر تابعی را که بتوان دامنه آن را به تعدادی بازه تقسیم کرد به نحوی که تابع روی هر یک از این بازه‌ها تابع ثابتی باشد، تابع پله‌ای است. در حقیقت؛ تابع روی مجموعه‌ای از اعداد حقیقی را یک تابع پله می‌گویند. حال اگر بتوانیم آن تابع را به صورت ترکیب خطی از توابع نشانگر روی فاصله‌ای متناهی تعریف کنیم، آن را تابع ثابت می‌گوییم.

  1. تابع جزء صحیح:

تابع جز صحیح از انواع تابع حسابان یازدهم را تابع براکت نیز می‌نامند. برای دانستن مفهوم تابع جزء صحیح، باید مفهوم جزء صحیح را بدانید. در حقیقت مفهوم جزء صحیح و تابع جزء صحیح یکی است. جزء صحیح در حل تمام مسائل ریاضیات کاربرد دارد. از جمله: معادلات مشتق، انتگرال، حد و پیوستگی و غیره. جزء صحیح و تابع جزء صحیح، در زندگی روزمره افراد نیز کاربردی عملی دارد. مثلاً در گیم نت‌ها، پارکینگ‌ها، کافی نت‌ها و در دفاتر هواپیمایی برای تعرفه‌ گذاری، محاسبات هزینه‌ها به صورت ساعتی و همچنین نظم دادن به محاسبات پروازی استفاده می‌شود.

  تدریس فیزیک دوازدهم کنکور

روش مطالعه توابع حسابان یازدهم

حال که تعریف و ویژگی‌های هر یک از توابع حسابان یازدهم را بررسی کردیم، باید بدانیم که چطور می‌توانیم این مبحث را مطالعه کنیم تا بتوانیم بهترین نتیجه را از آن بگیریم.

حل سوالات مبحث توابع حسابان یازدهم
حل سوالات مبحث توابع حسابان یازدهم

ابتدا مطالب گفته شده درباره هریک از توابع را در کتاب درسی خود به دقت مطالعه کرده و سپس به حل تمرین‌هایی که در کتاب حسابان شما وجود دارند، بپردازید. همانطور که گفته شد حسابان درسی تفهیمی است و نمی‌توان مطالب آن را صرفاً حفظ کرد و به خاطر سپرد. برای پاسخگویی به تست‌های آن باید حتما مطالب را به خوبی درک کرد و فهمید. برای درک بهتر مطالب می‌توانید از متریال کمک آموزشی بهره بگیرید. مثلا می‌توانید به سراغ ویدیوهای آموزشی رادیو اکتیو بروید. در ادامه می‌توانید نمونه هایی از ویدیوهای آموزشی برای این مبحث حسابان یازدهم را مشاهده کرده و از آن برای درک و فهم بهتر مطلب کمک بگیرید.

حال نوبت تست زنی است!

پس از بررسی و سناخت انواع تابع حسابان یازدهم و یادگیری شیوه مطالعه باید تست بزنید! وقتی تمام مطالب را به خوبی فرا گرفتید، نوبت به تست زنی می‌رسد. برای تست زنی، مهمترین کار انتخاب منبع صحیح بر اساس نیازهای شماست. این که بدانید در چه سطحی قرار دارید و چه مقدار زمان برای مطالعه در اختیار دارید، بسیار مهم است. همچنین؛ باید بدانید منبعی که انتخاب می‌کنید تا چه حد معتبر است و تست‌های آن از چه نوعی است. مثلا تالیفی، کنکوری، طبقه بندی شده و غیره. بنابراین؛ می‌توانید بهترین انتخاب را برای منبع مناسب خود، داشته باشید. سپس شروع به تست زدن می‌کنید. تست زنی باید در ابتدا به صورت آموزشی باشد. یعنی بدون در نظر گرفتن عنصر زمان. اما؛ پس از آن باید عنصر زمان را نیز در مراحل بعدی دخیل کنید.

  بهترین موسسه کنکور آموزش حسابان

تحلیل تست نیز فرایند مهمی هنگام مطالعه است. مخصوصاً برای درسی مانند حسابان یازدهم و مبحث تابع. حتماً باید پس از تست زنی، پاسخ‌های صحیح و تشریحی را بررسی کرده و نکات مهم آن‌ها را یادداشت کرده و بیاموزید. پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی و انتخاب منبع مناسب مقاله ” بهترین منابع حسابان برای کنکور ۱۴۰۲ ” را مطالعه کنید.

حل سوالات مبحث توابع حسابان یازدهم

برای حل سوالات مربوط به مبحث انواع توابع حسابان یازدهم، حتماً باید تعاریف گفته شده در بالا برای هر تابع را به خوبی بدانید و الگوی هر تابع را بشناسید تا بتوانید به سوالات آنان پاسخ دهید. مهم‌ترین نکته برای پاسخگویی به سوالات مبحث تابع این است که مطالب را به خوبی درک کرده باشید. صرفاً حل زیاد تست در زمان‌های تعیین شده به شما کمک می‌کند که با تکرار و تمرین بسیار مطالب را ملکه ذهن خود کنید و در هنگام پاسخگویی به سوالات بتوانید آن‌ها را به خوبی به خاطر بیاورید. مرور نقش مهمی در تسلط به مطالب خوانده شده دارد. باید در فواصل زمانی معین، مطالبی را که قبلا خوانده‌اید بارها و بارها مرور کرده تا بتوانید به تسلط کافی برسید.

درخواست مشاوره اختصاصی

دریافت مشاوره

د‌ر پایان، می‌توانید سوالات خود را در بخش مربوط به نظرات و سوالات در پایین همین مطلب، مطرح کنید تا کارشناسان دپارتمان ما، در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ دهند.

به این مقاله امتیاز دهید

6 thoughts on “بررسی انواع توابع حسابان یازدهم

  1. امین حبیبی میگوید:

    سلام من کارشناسی علوم تربیتی از پیام‌نور گرفتم میتونم ارشد رو بیام دانشگاه بوعلی سینا بگیرم

  2. مهران تقوی میگوید:

    سلام.
    بعد از گذراندن ۶ سال ، برای تخصص در یک رشته خاص مثل جراحی فک و صورت ، چند سال دیگه باید درس خوند؟

  3. خلیل مرادی میگوید:

    واقعا خدا خیرتون بده ممنون که این مطالبو رایگان به دانش آموزا ارائه میدید🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره در واتساپ و دریافت راهنمایی؛ ویژه مقاله بررسی انواع توابع حسابان یازدهم

مشاوره رایگانه باهامون تماس بگیر.

نمونه تدریس‌های ما را اینجا ببینید.