روش خلاصه نویسی دروس انسانی چیست؟ اغلب دانش آموزان کنکور انسانی به دنبال راه و روشی هستند تا بتوانند مطالب سنگین کنکور انسانی را به خاطر بسپارند و از یاد نبرند.
چرا که اغلب دروس گروه آزمایشی علوم انسانی ماهیت حفظی داشته و دانش آموزان صرفاً با حفظ کردن مطالب میتوانند به بخش قابل توجهی از سوالات این گروه آزمایشی پاسخ دهند.
یکی از بهترین راههایی که در جهت تثبیت مطالب و مرور آنها میتواند به دانشآموزان کمک بسیار زیادی کند، خلاصه نویسی دروس انسانی میباشد.
علی رغم اهمیت خلاصه نویسی، بسیاری از دانشآموزان روش خلاصه نویسی دروس انسانی را نمیدانند.
وقتی خلاصه نویسی میکنند تمام مطالب را یادداشت میکنند یا اینکه اصلاً آن را انجام نمیدهند.
باید بگوییم که روش خلاصه نویسی دروس انسانی مختلف است تا هر دانشآموزی بتواند با هر روشی که ارتباط بهتری گرفت جلو برود.
اهمیت خلاصه نویسی چیست؟
بعضی از دانش آموزان معتقدند که با توجه به اینکه دروس انسانی حجم بسیار زیادی دارند و از طرف دیگر خط به خط آنها میبایست حفظ شود، نمیتوان در این رشته خلاصه نویسی انجام داد.
در دنیای یادگیری امروز چنین جملهای منسوخ است.
اتفاقاً اکثریت مشاوران بر آن هستند که در دروس انسانی، خلاصه نویسی کارایی بیشتری دارد.
خلاصه نویسی این فایده را دارد که به دانش آموز کمک میکند تا مطالب را به صورت مفهومی بیاموزد و به همین ترتیب دیرتر از یاد ببرد.
چون مطالب در ذهن دانش آموز دستهبندی میشود یادآوری مطالب نیز برای دانش آموز بسیار ساده خواهد شد.
فرض کنید که در یک داروخانه دکتر داروساز به دنبال دارویی میگردد اما به دلیل اینکه داروها در قفسهها قرار داده نشدهاند پیدا کردن یک دارو ممکن است روزها طول بکشد.
در حالی که اگر همین داروها در قفسههای مختلف طبقهبندی شده باشند پیدا کردن یک دارو تنها چند ثانیه زمان خواهد برد.
این مثال را زدیم تا اشاره کنیم که طبقهبندی که به وسیله خلاصه نویسی در ذهن دانش آموز ایجاد میشود اصولاً یادگیری مطالب را در شرایط استرسآور آزمون به شدت برای او آسان میکند و کاری میکند که سرعت تست زنی او نیز بالا برود.
روش خلاصه نویسی دروس انسانی
دانش آموزان باید توجه داشته باشند که برای اینکه بتوانند درسی را خلاصه نویسی کنند حداقل باید یک بار آن درس را بخوانند به تسلط نسبی روی مباحث آن درس برسند.
وقتی که دانش آموز بدون اینکه درسی را خوانده باشد خلاصه نویسی میکند اینگونه تصور میکند که تمام مطالب کتاب مهم هستند.
به این ترتیب خلاصه نویسی او تبدیل به نوشتن کل کتاب میشود.
نکته دیگری که در زمینه خلاصه نویسی وجود دارد آن است که در خلاصه نویسی، دانش آموز باید تنها به نوشتن نکات مهم بسنده کند.
نهایتاً هر پنج یا شش صفحه را در یک صفحه خلاصه نویسی کند.
اینگونه نباشد که دانشآموز تمام مطالب را به صورت یکجا در دفترچه خلاصه نویسی خود وارد کند.
در روش خلاصه نویسی دروس انسانی، دانش آموز لازم است که مطالب را به صورت ساده و به زبانی که خودش بهتر میفهمد بنویسد.
چرا که نحوه بیان کتاب در بعضی از مواقع ممکن است پیچیده باشد و دانش آموز به سختی آن را متوجه شود.
تاثیر روش خلاصه نویسی
خلاصه نویسی مطالب به نحو ساده باعث میشود تا دانش آموز بتواند با سرعت بیشتری پیش برود.
همچنین خلاصه نویسی زمان زیادی از دانش آموز را نمیگیرد بلکه زمان زیادی را نیز به او هدیه خواهد داد.
در زمان کنکور چندین بازه زمانی به مرور و جمعبندی اختصاص خواهد یافت.
داشتن خلاصه نویسی میتواند باعث شود این بازه زمانی به سرعت و به روانی پشت سر گذاشته شود.
بنابراین زمانی که دانش آموز به خلاصه نویسی اختصاص میدهد اصولاً در آن زمان جبران خواهد شد.
خلاصه نویسی شاید کمی برای دانش آموز خسته کننده باشد و انرژی او را بگیرد.
دانش آموز در صورت اینکه در خلاصه نویسی استمرار داشته باشد، پس از مدتی میتواند بهترین روش خلاصه نویسی دروس انسانی را یاد گرفته و این کار را با سرعت بسیار بیشتری انجام دهد.
همچنین اشکالاتی را که در مسیر خلاصه نویسی وجود دارد برطرف کند.
یکنواختی در خلاصه نویسی از آفتهاست!
در روش خلاصه نویسی دروس انسانی دانش آموزان باید سعی کنند که از رنگها و عبارتهای مختلف استفاده کنند و مطالب را به صورت تمیز در برگهها بنویسند.
چراکه این برگهها قرار است تا مدتهای طولانی همراه آنها باشد و یکبار مصرف نیستند.
به دلیل اینکه دانش آموزان همواره در حال یادگیری مطالب جدید هستند، خلاصه نویسی آنها باید قابلیت به روز شدن داشته باشد.
بدین معنا که دانش آموز میبایست فضایی را در برگههای خلاصه نویسی خودش در نظر بگیرد تا در صورت اینکه نکته جدیدی را فرا گرفت بتواند در همان صفحه یادداشت نماید و اینگونه نباشد که یادداشتهای او پراکنده شود.
طراحی یک نقشه ذهنی بهترین روش خلاصه نویسی دروس انسانی است.
بدین صورت که دانش آموز میتواند تمام مطالب یک درس را به صورت یک نقشه دربیارد و تمام مفاهیم را به صورت منظم سازماندهی کند و بدین ترتیب یادگیری عمیقتری رخ میدهد.
در این روش دانش آموز مفهوم اصلی و پایهای را در وسط صفحه مینویسد و بعد شاخههایی از آن را ترسیم میکند.
به همین ترتیب به سمت شاخههای پایینتر میرود و هرچه که جلوتر میرود موضوعات فرعیتر را مینویسد تا نمودار او تکمیل شود.
سخن آخر
بسیاری از دانش آموزان کنکور انسانی دغدغه حجم مطالب زیاد دروس مختلف این رشته را دارند و نمیدانند که چگونه باید دروس مختلف را به خاطر بسپارند.
حتی زمانی هم که مطالب توسط دانش آموزان کنکور انسانی به خاطر سپرده میشود، به دلیل حجم بالا، مطالب پس از مدت زمان کوتاهی از ذهن آنها فراموش میشود.
در این صورت دانش آموزان مجبورند که دوباره مطالب را از نو بخوانند.
یکی از بهترین روشهایی که دانش آموزان را از چنین آفتهایی دور نگه میدارد روش خلاصه نویسی دروس انسانی میباشد.
خلاصه نویسی یکی از مهمترین تکنیکهایی است که توسط دانش آموزان میتواند مورد استفاده قرار بگیرد.
بر این روش اصولی حاکم است که میبایست توسط دانش آموز رعایت شود تا مبادا دانش آموز توسط خلاصه نویسی به انحراف کشیده شود و زمان زیادی از او تلف شود.
برای خلاصه نویسی لازم است که دانش آموزان مطالب را به شکل ساده برای خود بنویسند، از زبان سخت پرهیز کنند و در عین حال از زیاد نویسی نیز اجتناب کنند.
چرا که اگر رو به زیاد نویسی بیاورند خلاصه نویسی تبدیل به رونویسی از کل کتاب میشود و عملاً بیفایده خواهد شد.
سوالات متداول
- چرا دانستن روش خلاصه نویسی دروس انسانی مهم است؟
خلاصه نویسی به دانشآموز کمک میکند تا بتواند مطالبی را که خوانده است به طور عمیق فرا بگیرد.
همچنین مطالب را در فواصل زمانی منظم به ذهن خود یادآوری کند تا از ذهن او فراموش نشود.
- روش خلاصه نویسی دروس انسانی از چه قرار است؟
برای خلاصه نویسی دروس انسانی دانش آموز میبایست مطالب را به صورت ساده بنویسد.
همچنین سعی کند که مطالب را به گونهای بنویسد که یکنواخت نباشد و از رنگهای مختلف در خلاصه نویسی استفاده کند.
- آیا خلاصه نویسی زمان بر است؟
باید بگوییم که برخلاف تصور عموم که خلاصه نویسی را زمانبر میدانند، خلاصه نویسی شاید در بادی امر وقت گیر به نظر برسد.
در دوره جمعبندی وقت زیادی را از دانش آموز ذخیره میکند و باعث میشود که دانش آموز بتواند به خوبی همه درسهای خودش را مرور کند.