مباحث سخت ریاضی کنکور تجربی

مباحث سخت ریاضی کنکور تجربی

مباحث سخت ریاضی کنکور تجربی کدام است؟! ریاضی همواره برای داوطلبان رشته‌ی تجربی از سخت‌ترین و چالشی‌ترین دروس پیش رو بوده است. اما؛ مسئله این است که نه تنها درس ریاضی برای داوطلبان تجربی درسی مشکل است، بلکه؛ درسی بسیار مهم نیز به حساب می‌آید که در صورت کسب درصد خوب در این درس، داوطلبان می‌توانند در رشته‌های گروه پزشکی و دانشگاه‌های سطح بالای کشور پذیرفته شوند.

دسته بندی سوالات ریاضی کنکور تجربی

سوالات کنکور ریاضی تجربی به ۳ دسته‌ی ساده، متوسط و سخت تقسیم می‌شوند. سوالات ساده، سوالاتی هستند که داوطلبان ضعیف نیز قادر به پاسخگویی به آن‌ها هستند. سوالات متوسط را نیز داوطلبان متوسط و قوی می‌توانند پاسخ دهند. اما؛ رقابت بر سر سوالات سخت و چالشی است که تنها داوطلبانی که بسیار در این درس مسلط هستند می‌توانند سخت‌ترین سوالات ریاضی کنکور تجربی را به راحتی پاسخ دهند. در ادامه‌ی این مطلب به بررسی سخت ترین مبحث های ریاضی کنکور تجربی می‌پردازیم.

مباحث مهم و پرتکرار ریاضی کنکور تجربی کدامند؟

مهمترین و پرتکرارترین مباحث کنکور تجربی، مباحثی هستند که الزاما نمی‌توان تمام آن‌ها را جزو سخت ترین مباحث ریاضی کنکور تجربی به حساب آورد. مثلاً همیشه و در چند سال اخیر از بخش آمار، مجموعه، الگو و دنباله، شمارش و احتمال در مجموع ۶ تست در کنکور سراسری آمده است. اما؛ نمی‌توانیم آن‌ها را جزو مباحث سخت به حساب بیاوریم. همچنین؛ یکی دیگر از مباحث پرتکرار را می‌توان مثلثات دانست که ۴ تست به طور مستقیم از آن مطرح می‌شود و در مباحث حد، پیوستگی و مشتق نیز چندین تست غیر مستقیم از آن مطرح می‌شود و جزو مباحث سخت ریاضی رشته تجربی به حساب می‌آید.

مباحث مهم و پرتکرار دیگر برای ریاضی در کنکور تجربی شامل: تابع و لگاریتم با ۵ تست، معادلات و نامعادلات با ۴ تست و توان‌های گویا و عبارات جبری با ۱ تست هستند. داوطلبی که به تمام این مباحث کاملا تسلط داشته باشد، می‌تواند به ۷۰ درصد سوالات ریاضی در کنکور تجربی پاسخ دهد!

حال اگر داوطلبی بخواهد به تنها ۵۰ درصد از سوالات ریاضی کنکور تجربی پاسخ دهد، می‌تواند بخش آمار، مجموعه، الگو و دنباله، شمارش و احتمال، توان‌های گویا و عبارت جبری، معادلات و نامعادلات و مثلثات را انتخاب کند. این داوطلبان می‌توانند مبحث تابع لگاریتم را از لیست مطالعه خود حذف کنند.

داوطلبانی که فرصت چندانی برای روش های مطالعه ریاضی برای کنکور تجربی ندارند، می‌توانند تنها ۳ مبحث بسیار ساده یعنی آمار، مجموعه، الگو و دنباله، شمارش و احتمال را مطالعه کرده و ۲۰ درصد از سوالات ریاضی کنکور تجربی را پاسخ دهند. این مباحث بسیار ساده هستند و داوطلبان ضعیف نیز با چند بار خواندن مطالب آن‌ها و حل تعدادی تست طبقه بندی شده و کنکوری، می‌توانند به آن‌ها پاسخ دهند.

سخت ترین مبحث های ریاضی کنکور تجربی

مباحث سخت ریاضی کنکور تجربی کدامند؟

۳۰ درصد باقی مانده را می‌توان سخت ترین مباحث ریاضی کنکور تجربی دانست که اکثر داوطلبان نمی‌توانند به آن‌ها پاسخ دهند و تنها تعداد معدودی از داوطلبان که آن‌ها را داوطلبان قوی می‌نامیم می‌توانند به این سوالات پاسخ صحیح بدهند. هرچند تمام داوطلبان قوی نیز نمی‌توانند ریاضی کنکور تجربی را ۱٠٠ بزنند و تعداد انگشت شماری موفق به پاسخگویی به سوالات بسیار سخت و چالشی می‌شوند!

مباحث بسیار سخت ریاضی در کنکور تجربی شامل مبحث هندسه، مبحث مشتق و کاربرد مشتق ریاضی تجربی و حد و پیوستگی می‌شوند. سوالات حد و پیوستگی هم شامل سوالات متوسط و هم شامل سوالات سخت و چالشی می‌شود. اما؛ سوالات مشتق و کاربرد مشتق و سوالات هندسه، برای اکثر داوطلبان تجربی بسیار مشکل هستند.

مشتق از مباحث سخت ریاضی کنکور تجربی

مشتق از مباحثی است که برای خواندن آن به پیش زمینه‌هایی نیاز دارید. پیش نیازهایی که برای مشتق مورد نیاز هستند، شامل مثلثات نیز می‌شود و اگر مبحث مثلثات را به خوبی بلد نباشید، نمی‌توانید به تمام سوالات مشتق پاسخ دهید. به همین دلیل است که مشتق را جزو چالشی‌ترین و سخت ترین مباحث ریاضی کنکور تجربی می‌دانند.

در مجموع می‌توان گفت سخت‌ترین مباحث ریاضی برای داوطلبان کنکور تجربی، مباحثی هستند که دارای پیش نیاز باشند و یا در طول دوران تحصیل به آن‌ها توجه چندانی نشده باشد. اگر مبحثی که دارای پیش نیاز است به طور مستقل مطالعه شود، نتیجه‌ی چندان مطلوبی نخواهد داشت و پیش از شروع به خواندن آن مبحث، باید ابتدا مباحث پیش نیاز آن را مطالعه کرده و سپس به سراغ آن مبحث بروید. چون این مباحث به شکل زنجیر وار به هم مرتبط هستند.

موسسه آموزشی رادیو اکتیو با ارائه دادن ویدیو‌های آموزشی مبحث به مبحث دروس ریاضی همچون مشتق ریاضی تجربی سختی بسیاری از فصول را برای شما دانش آموزان عزیز سهل کرده است.

 

چرا هندسه، سخت ترین مبحث ریاضی برای داوطلبان تجربی است؟

معمولاً داوطلبان رشته تجربی، درس هندسه را در پایه یازدهم جدی نمی‌گیرند و فقط در حد رفع تکلیف و گرفتن نمره‌ی قبولی آن را مطالعه می‌کنند. در حالی که برای داوطلبان رشته ریاضی اینگونه نیست  بنابراین؛ داوطلبان رشته تجربی ممکن است هندسه را در طول دوران تحصیل خود در دوره متوسط دوم یاد نگرفته باشند.

  تدریس کنکوری فیزیک دوازدهم تجربی

اگر داوطلبان در حین تحصیل، مباحث هندسه را به خوبی یاد نگیرند؛ در زمان شرکت در کنکور سراسری ممکن است به دلیل نداشتن وقت کافی از خواندن آن امتناع کنند و این درس را حذف کنند. یا اگر بخواهند آن را مطالعه کنند، مجبور شوند زمان زیادی را به مطالعه‌ی این مبحث، اختصاص دهند و چون مطالب پایه‌ی آن را به خوبی درک نکرده‌اند، نمی‌توانند به تسلط کافی در مدت زمان کوتاه برسند. بنابراین؛ درس هندسه برای اکثر داوطلبان رشته‌ی تجربی درسی سخت به نظر می‌رسد.

جمع بندی و نتیجه گیری

طبق آنچه که در بالا گفتیم، درس ریاضی از دروس بسیار مهم و سرنوشت ساز برای داوطلبان رشته تجربی است. اما؛ تنها تعداد کمی از داوطلبان موفق پاسخگویی به تمام سوالات ریاضی می‌شوند و یا می‌توانند درصد خوب و قابل قبولی در این درس به دست بیاورند. سوالات ریاضی کنکور تجربی را می‌توان به ۳ دسته‌ی سخت، متوسط و ساده تقسیم کرد. سوالات ساده سوالاتی هستند که تمام داوطلبان و حتی داوطلبانی که در ریاضی ضعیف هستند، می‌توانند به آن‌ها پاسخ دهند و به سوالات متوسط نیز اکثر داوطلبان پاسخ می‌دهند.

اما؛ سوالات سخت، سوالاتی هستند که مختص داوطلبان بسیار قوی طراحی شده‌اند و تنها درصد کمی از داوطلبان می‌توانند به آن‌ها پاسخ دهند. تقریبا ۷۰ درصد سوالات کنکور تجربی ساده و متوسط هستند و از مباحث بسیار ساده‌تر طراحی شده‌اند. اما؛ ۳۰ درصد سوالات سخت و چالشی هستند.

سخت ترین مباحث ریاضی را می‌توان ۲ مبحث مشتق و کاربرد مشتق و مبحث هندسه دانست. این مباحث سخت، یا جزو دروسی هستند که در دوران تحصیل به آنها توجه چندانی نشده است و یا جزو مباحثی هستند که برای مطالعه آنها خواندن پیش نیاز لازم است.

درخواست مشاوره اختصاصی

دریافت مشاوره

به این مقاله امتیاز دهید

6 thoughts on “مباحث سخت ریاضی کنکور تجربی

  1. حامد زاهدی میگوید:

    سلام روزتون بخیر
    تغییرات کتاب درسی کنکور ۱۴۰۰ تجربی و همچنین دانلود تغییرات کتاب درسی برای کنکور ۱۴۰۰ را در سایت شما دارید ؟

  2. ایمان جلیلی میگوید:

    خیلی تاثیر گذار بود خیلی کاش بیاین بگین خودشون از هدفشون دور میشن نه اینکه بگین براشون بده و چرت و پرت بگین هی وقتی فقط دنبال تخریب ما هشتادیا هستین ماهم هیچ تلاشی برای آدم شدن شما نمی کنیم

  3. حمیدرضا افتخاری میگوید:

    مرور کردن رو چطور انجام بدیم و اینکه چه روزایی مرور کنیم ؟ واسه مرور چقدر تست بزنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره در واتساپ و دریافت راهنمایی؛ ویژه مقاله مباحث سخت ریاضی کنکور تجربی

مشاوره رایگانه باهامون تماس بگیر.

نمونه تدریس‌های ما را اینجا ببینید.