حفظیات فیزیک کنکور چند درصد است؟

حفظیات فیزیک کنکور چند درصد است؟

حفظیات فیزیک کنکور چند درصد است؟ قبولی در کنکور سراسری سال‌هاست که دغدغه‌ی اصلی داوطلبان کنکور است. داوطلبانی که برای قبولی در رشته‌ی دلخواهشان جدی هستند، علاوه بر برنامه‌ریزی دقیق و شرکت در آزمون‌های منظم، حتما باید با نحوه‌ی خواندن دروس و نوع سوالات کنکور آشنایی کافی داشته باشند. این دسته از شرکت کنندگان در کنکور، باید حتما از بودجه‌بندی، حذفیات و آخرین تغییرات کنکور آگاه باشند.

حفظیات فیزیک در کنکور سراسری چند درصد است؟

یکی از دروس اختصاصی برای رشته‌های تجربی و ریاضی، درس فیزیک است. متاسفانه داوطلبان زیادی به دلیل عدم آشنایی کافی با این درس و عدم آگاهی از بودجه‌بندی، نوع سوالات و نحوه‌ی خواندن فیزیک، آن را درسی بسیار مشکل می‌دانند که نمی‌توانند درصد قابل قبولی در این درس پاسخ دهند. اما؛ این طرز فکر اصلا صحیح نیست. فیزیک، علاوه بر اینکه درسی تفهیمی است و مسئله‌های زیاد و فرمول‌های پیچیده دارد، دارای بخش‌های حفظی نیز هست. با آگاهی از حفظیات فیزیک کنکور، داوطلبان می‌توانند بدون بلد بودن فرمول‌ها و یا نحوه‌ی حل مسائل، به تعدادی از سوالات فیزیک پاسخ دهند.

حفظیات فیزیک در کنکور
حفظیات فیزیک در کنکور

در ادامه با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوال برسید که حفظیات فیزیک کنکور چند درصد است. همچنین؛ در این مقاله می‌خوانید که این حفظیات از کدام فصل‌ها و مباحث آموزش فیزیک می‌آیند تا با مقداری تمرکز بتوانید با خواندن آن مباحث، به بخشی از سوالات فیزیک در کنکور پاسخ دهید.

معرفی مباحث کنکور فیزیک

سوالات فیزیک کنکور برای هر دو رشته‌ی ریاضی و تجربی از سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم مطرح می‌شوند. چون داوطلبان زیادی در درس فیزیک ضعیف هستند، داوطلبانی که بتوانند در کنکور درصد بالایی فیزیک بزنند، قطعا تاثیر مثبت آن را بر رتبه‌ی خود خواهند دید.

مباحث فیزیک کنکور هم تفهیمی هستند و هم حفظی. بنابراین؛ قطعا هر دو گروه داوطلبان یعنی هم داوطلبانی که قدرت تحلیل دارند و در حل مسائل مهارت دارند و هم داوطلبانی که حفظیات خوبی دارند، می‌توانند به تعدادی از سوالات فیزیک پاسخ دهند.

  بهترین موسسه کنکور انسانی

درصد حفظیات فیزیک کنکور

حال بیایید بررسی کنیم که حفظیات فیزیک کنکور چند درصد است؟ اینکه چند درصد فیزیک کنکور حفظیات است را نمی‌توان به طور دقیق پاسخ داد اما؛ می‌توان گفت که حدودا ۳ تا ۴ سوال فیزیک کنکور حفظی هستند. البته؛ سوالات حفظی کنکور فیزیک هم به صورت مفهومی مطرح می‌شوند و باید مطلب مورد نظر را کاملا درک کرده باشید تا بتوانید سوالاتش را به درستی پاسخ دهید.

سوالات حفظی مطرح شده در کنکور تجربی، از فصل‌های ۳ و ۴ پایه دهم و فصل ۴ پایه دوازدهم مطرح می‌شوند. در کنکور ریاضی نیز حفظیات فیزیک کنکور از فصل‌های، ۳، ۴ و ۵ پایه دهم و فصل ۵ و ۶ پایه دوازدهم می‌آیند. بنابراین؛ فیزیک پایه یازدهم سوالات حفظی ندارد.

بنابراین؛ داوطلبانی که وقت کافی برای خواندن تمام مباحث فیزیک ندارند و یا در حل مسائل آن ضعیف هستند می‌توانند با تمرکز روی این مباحث به ۳ الی ۴ سوال فیزیک در کنکور پاسخ دهند و این درس را سفید نگذارند. ئس از خواندن این مقاله می‌توانید با مراجعه به مطلب کنکور فیزیک نیز اطلاعات کامل‌تری را درباره این درس کسب کنید.

  موسسه حرف آخر بهتر است یا پرش؟

بودجه‌بندی حفظیات فیزیک کنکور تجربی

همانطور که پیشتر در مطلب بودجه بندی فیزیک کنکور توضیح داده بودیم، بودجه بندی فیزیک در کنکور سراسری را می‌توان برحسب مولفه‌های مختلفی از جمله رشته تحصیلی مشخص کرد. در ادامه این بودجه بندی برحسب رشته تجربی خواهد بود.

حفظیات کنکور فیزیک
حفظیات کنکور فیزیک
  • پایه دهم: حدودا ۲۷ درصد از سوالات فیزیک کنکور از کتاب فیزیک پایه دهم مطرح می‌شوند. این ۲۷ درصد شامل ۸ سوال از ۳۰ سوال کنکور در درس فیزیک است. یعنی با مطالعه‌ی ۴ فصل فیزیک دهم می‌توانید به ۲۷ درصد سوالات کنکور فیزیک پاسخ دهید.

از فصل اول یعنی فیزیک و اندازه‌گیری، تنها یک سوال، از فصل دوم یعنی کار، انرژی و توان، ۲ سوال، از فصل سوم یعنی ویژگی‌های فیزیک مواد، ۲ سوال و از فصل چهارم فیزیک دهم یعنی دما و گرما، ۳ سوال در کنکور سراسری می‌آید.

  • پایه یازدهم: فیزیک پایه یازدهم از ۳ فصل تشکیل شده است که مجموعا ۳۰ درصد سوالات کنکور یعنی ۹ سوال را در دفترچه اختصاصی به خود اختصاص می‌دهد. سر فصل‌های فیزیک یازدهم شامل: الکتریسیته ساکن، الکتریسیته جاری و مغناطیس و القای الکترو مغناطیس می‌شوند که از هر یک ۳ سوال در کنکور می‌آید.
  • پایه دوازدهم: بیشترین سهم را در بودجه‌بندی فیزیک کنکور، پایه دوازدهم با ۴۳ درصد دارد. این کتاب از ۴ فصل تشکیل شده است و مجموعا ۱۳ سوال کنکور را به خود اختصاص می‌دهند. فصل اول این کتاب، حرکت بر روی خط راست است که ۳ سوال کنکور را به خود اختصاص می‌دهد. از فصل دوم یعنی دینامیک و فصل چهارم یعنی فیزیک اتمی و هسته‌ای، هر یک ۳ سوال در کنکور می‌آید و فصل سوم یعنی نوسان و امواج ۴ سوال کنکور را به خود اختصاص می‌دهد.

بودجه‌بندی حفظیات فیزیک کنکور ریاضی

همانطور که گفتیم بودجه بندی فیزیک در کنکور سراسری را می‌توان برحسب مولفه‌های مختلفی از جمله رشته تحصیلی مشخص کرد. در ادامه این بودجه بندی برحسب رشته ریاضی خواهد بود.

  • پایه دهم: از ۴۵ سوال فیزیک کنکور ریاضی، ۱۲ سوال یعنی ۲۷ درصد سوالات از پایه دهم مطرح می‌شوند. از فصل اول این کتاب سوالی در کنکور نمی‌آید. از فصل دوم، ۲ سوال، از فصل سوم و چهارم هر یک ۳ سوال و از فصل پنجم آن ۴ سوال در کنکور مطرح می‌شود.
  • پایه یازدهم: فیزیک پایه یازدهم، ۱۳ سوال یعنی در مجموع ۲۹ درصد سوالات کنکور فیزیک را به خود اختصاص می‌دهد. بیشترین سوال از فصل اول مطرح می‌شود که شامل ۵ سوال است. از فصل دوم، ۴ سوال و هر یک از فصل‌های سوم و چهارم، ۲ سوال در کنکور می‌آید.
  • پایه دوازدهم: بیشترین سوالات فیزیک کنکور ریاضی از کتاب پایه دوازدهم است که مجموعا ۲۰ سوال و ۴۴ درصد می‌شود. از فصول اول و سوم این پایه، هر کدام ۴ سوال، فصول چهارم، پنجم و ششم هر کدام ۲ سوال و از فصل دوم این کتاب، ۶ سوال در کنکور سراسری می‌آید.

کلام پایانی درباره حفظیات فیزیک کنکور

فیزیک یکی از دروس اختصاصی دو رشته تجربی و ریاضی است که در کنکور تجربی شامل ۳۰ سوال و در کنکور ریاضی شامل ۴۵ سوال است. داوطلبان با آگاهی از بودجه‌بندی فیزیک کنکور و تعپاد سوالات حفظی و حل کردنی هر پایه، می‌توانند با خواندن تعدادی از مباحث و سر فصل‌ها به تعدادی از سوالات پاسخ دهند. ما در این مقاله سعی کردیم تا ئاسخ این ئرسش که حفظیات فیزیک کنکور چند درصد است؟، شما را راهنمای کنیم. به همین منظور برای دریافت مشاوره بیشتر با ما در ارتباط باشید.

دریافت مشاوره

از بین پایه‌ها، فیزیک پایه دوازدهم برای هر دو رشته دارای بیشترین تعداد سوالات است. داوطلبانی که تمایل دارند تنها به سوالات حفظی فیزیک کنکور پاسخ دهند، باید بدانند که این سوالات شامل ۳ تا ۴ سوال کنکور می‌شود که می‌شود گفت کاملا هم حفظی نیستند و بیشتر مفهومی هستند. سخن آخر اینکه؛ فیزیک برخلاف تصور داوطلبان، درسی نیست که نتوان به سوالات آن پاسخ داد. مطمئنا، با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از منابع خوب و پشتکار و تمرین، به بخشی از سوالات آن پاسخ داده و درصد قابل قبولی در کنکور کسب کنید.

1/5 - (1 امتیاز)

6 thoughts on “حفظیات فیزیک کنکور چند درصد است؟

  1. سیدمحمد فرجی میگوید:

    من پکیج فیزیک ۶۰۴۰رو دارم ولی نمیدونم چطور بخونم که خستم نکنه خیلی خسته میشم وقتی دی وی دی میبینم دوستان رادیواکتیو
    ی ممنون میشم راهنمایی کنین

  2. غلامحسین ترابی میگوید:

    واقعا خدا خیرتون بده ممنون که این مطالبو رایگان به دانش آموزا ارائه میدید🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره در واتساپ و دریافت راهنمایی؛ ویژه مقاله حفظیات فیزیک کنکور چند درصد است؟

مشاوره رایگانه باهامون تماس بگیر.

نمونه تدریس‌های ما را اینجا ببینید.