چگونه درس‌های کنکور انسانی را حداقل 30 درصد بزنم؟!

چگونه درس های کنکور انسانی را حداقل 30 درصد بزنم؟!

چگونه درس‌های کنکور انسانی را حداقل 30 درصد بزنم؟! وقتی اسم دروس رشته انسانی به گوش می‌رسد، حجم بسیار زیاد مطالب این رشته به ذهن می‌آید و ممکن است به همین دلیل، دانش‌آموزان ناامید شوند و در انتخاب شیوه مطالعاتی مناسب سردرگم بمانند. حتی برخی از دانش‌آموزان قید درس و کنکور را می‌زنند و تنها به امتحانات نهایی فکر می‌کنند؛ با این حال باید بدانیم که همه، حتی رتبه‌های برتر کنکور، چنین دغدغه‌هایی داشتند و طبیعتاً همه دروس را به‌طور کامل هم نخوانده بودند! مهم‌ترین استراتژی آنها این است که زمان خود را بهینه مدیریت کنند تا وقت بیشتری را به دروس و مباحث مهم‌تر اختصاص دهند و برخی مطالب را با سرعت بیشتری مطالعه کنند. بنابراین، شناختن مهم‌ترین مباحث درسی و نحوه مدیریت زمان برای مطالعه آن‌ها حیاتی است.

شیوه مطالعه علوم و فنون ادبی برای کسب حداقل درصد ۳۰

چگونه درس‌های کنکور انسانی را حداقل 30 درصد بزنم؟! این درس در کنکور رشته انسانی بالاترین ضریب را دارد، اما معمولاً دانش‌آموزان توجه کافی به آن نمی‌کنند. بهتر است مباحث آسان‌تر این درس را مشخص کنیم، مانند سجع و انواع سجع، ایهام و ایهام تناسب، استعاره، قافیه و ردیف، تشبیه و منتتاقض نما یا پارادوکس. این مباحث نیاز به پیش‌زمینه ندارند و تسلط بر آن‌ها نیاز به تمرین چندانی ندارد. همچنین، بعضی از دروس در کنکور بسیار تست‌خیز هستند، از جمله سبک‌شناسی دوره‌های بازگشت و بیداری، هندی، خراسانی و عراقی که عمدتاً حفظی هستند. علاوه بر این، می‌توانید اختیارات شعری را نیز مطالعه کنید، ولی توجه داشته باشید که معمولاً سوالات اختیارات شعری به‌طور ترکیبی مطرح می‌شوند و تسلط بر آن‌ها نیاز به تمرین دارد. بهتر است مفاهیم تاریخ ادبیات را خلاصه کرده و نکات کلیدی‌تر را علامت بزنید.

چگونه جامعه‌شناسی را حداقل ۳۰ بزنیم؟

در سال‌های اخیر، طراحان کنکور علاقه بیشتری به طرح سوالات مفهومی در این درس نشان داده‌اند؛ پس اولویت اول ما باید مطالعه مفاهیم در ارتباط با یکدیگر در هر سه پایه باشد. با این وجود، هنوز هم برخی دروس اهمیت بالای خود را حفظ کرده‌اند و بهتر است آن‌ها حتماً مطالعه شوند.

  • دروس مهم جامعه‌شناسی دهم:

دروس ۳، ۴، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۲، ۱۵ و ۱۶ از دروس مهم هستند که باید تلاش کنیم آن‌ها را مطالعه کنیم؛ البته دروس ۳، ۴ و ۶ در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه بوده‌اند.

  • دروس مهم جامعه‌شناسی یازدهم:

دروس ۲، ۳، ۵، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۴ و ۱۵ از دروس مهم این مقطع هستند و دروس ۳، ۱۲ و ۱۴ را باید حتماً در نظر داشته باشیم.

  • دروس مهم جامعه‌شناسی دوازدهم:

دروس ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷ و ۹ اهمیت فراوانی دارند و دروس ۱، ۴، ۷ و ۸ پیچیده‌تر و تست‌خیزتر بوده‌اند.

چگونه تاریخ را حداقل ۳۰ درصد بزنیم؟

بهتر است درس تاریخ را از برنامه مطالعاتی خود حذف نکنیم و به‌جای آن، تلاش کنیم مطالعه خود را سریع‌تر کرده و به دروس مهم‌تری که بیشتر مورد توجه طراحان هستند، بیشتر توجه کنیم:

  • تاریخ دهم:

دروس ۳، ۵، ۶، ۱۰ و ۱۱ از دروس مهم تاریخ دهم هستند که بهتر است بعد از مطالعه، تست‌های هر درس را نیز بزنید.

  • تاریخ یازدهم:

دروس ۱، ۳، ۵، ۷ و ۱۲ برای طراحان بسیار مورد توجه بوده‌اند.

  • تاریخ دوازدهم:

حتماً دروس ۲، ۵، ۷ و ۱۲ را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید درباره: بهترین موسسه کنکور انسانی

چگونه روانشناسی را حداقل ۳۰ درصد بزنم؟

این درس از سبک‌ترین دروس رشته انسانی در مقطع دهم محسوب می‌شود؛ اما توجه به تمایل طراحان به طرح سوالات مفهومی از این درس ضروری است که مستلزم مطالعه دقیق مفاهیم در ارتباط با یکدیگر است. دروس ۱، ۲، ۷ و ۸ همیشه مورد توجه طراحان بوده‌اند و می‌توانید در صورت وجود وقت کافی، درس ۴ را نیز مطالعه کنید.

چگونه ریاضی را حداقل ۳۰ درصد بزنم؟

به قول معروف، ریاضی پاشنه‌آشیل بسیاری از دانش‌آموزان است و کسب درصد مناسب در این درس می‌تواند تغییر شگرفی در رتبه شما ایجاد کند.

بهتر است برای این درس تمرین مداوم داشته باشید و مثلاً هر شب چند تست را حل کنید تا به تدریج سرعت و مهارت شما افزایش یابد.

آمار در هر سه پایه یکی از آسان‌ترین مطالبی است که می‌توانید بخش‌هایی از آن را که حفظی است، به سرعت یاد بگیرید. مبحث تابع، به‌ویژه انواع توابع، اعمال روی تابع‌ها و گزاره‌های منطقی از دیگر مفاهیم مهم و نسبتاً آسان این درس محسوب می‌شوند.

چگونه فلسفه و منطق را حداقل ۳۰ درصد بزنم؟

شیوه مطالعه این درس باید به‌صورت مفهومی باشد و باید تلاش کنید دروس مهم‌تر را با توجه بیشتری دوره کنید. در درس منطق، دروس ۱، ۳، ۴ و ۱۰ بسیار حائز اهمیت هستند. همچنین دروس ۱، ۳، ۷، ۸، ۹ و ۱۰ از فلسفه دوازدهم و دروس ۱، ۴، ۷ و ۸ از فلسفه دوازدهم، بیشتر مورد توجه طراحان قرار گرفته‌اند.

کسب درصد ۳۰ و بالاتر در درس عربی

بودجه‌بندی سوالات کنکور عربی تقریباً به شرح زیر است:

  • ترجمه: ۸ سوال
  • تحلیل صرفی: ۳ سوال
  • ضبط حرکات: ۱ سوال
  • قواعد: ۷ سوال
  • مفهوم: ۱ سوال

با توجه به این موضوع، بهتر است به ترجمه توجه زیادی داشته باشید و سعی کنید کلمات بیشتری یاد بگیرید، زیرا حتی در سوالات تحلیلی صرفی نیز، ترجمه به کار شما می‌آید. قواعد معمولاً باید به‌صورت ترکیبی و همراه با هم مطالعه شوند تا بتوانید نتیجه مطلوب خود را کسب کنید.

کسب حداقل درصد ۳۰ در درس جغرافیا

با توجه به حجم فراوان مطالب در این درس، نیاز است تا دروس تست‌خیزتر را بشناسیم و بیشتر توجه خود را به چنین دروسی معطوف کنیم. باید توجه کنیم که سوالات درس جغرافیا غالباً به‌صورت ترکیبی مطرح می‌شوند و تصاویر، جداول و نقشه‌ها اهمیت فراوانی دارند.

دروس ۳، ۵ و ۶ در جغرافیای دهم، درس ۲، ۳، ۹ و ۱۰ در جغرافیای یازدهم و دروس ۲، ۳ و ۵ در جغرافیای دوازدهم، بهتر است حتماً مطالعه شوند.

  روش های تستی فیزیک کنکور

نتیجه‌گیری

در این نوشته تلاش کردیم مباحث مهم‌تر دروس کنکوری انسانی را بررسی کنیم. باید در نظر داشته باشیم که تمایل طراحان در سال‌های اخیر بیشتر به طرح سوالات مفهومی و ترکیبی از سه پایه بوده است که ما را ملزم می‌سازد تا به مطالعه تمام مفاهیم درسی توجه بیشتری داشته باشیم و هیچ درسی را بدون مطالعه نگذاریم.

  • رشته تحصیلی خود را برای دریافت مشاوره و ارحاع بع مشاور وارد کنید.

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره در واتساپ و دریافت راهنمایی؛ ویژه مقاله چگونه درس‌های کنکور انسانی را حداقل 30 درصد بزنم؟!

مشاوره رایگانه باهامون تماس بگیر.

نمونه تدریس‌های ما را اینجا ببینید.