روش خواندن کنکوری درس جامعهشناسی چیست؟ یکی از درسهای مهم در رشته علوم انسانی، جامعه شناسی یا همان درس علوم اجتماعی است.
دانش آموزان برای اینکه در این درس نتیجه مطلوبی کسب کنند، لازم است تا برنامه بسیار منظم و دقیقی داشته باشند.
همچنین این برنامه را به طور پیوسته اجرا کنند تا به موفقیت برسند.
درس جامعه شناسی در سالهای اخیر به سمت مفهومیتر شدن و ترکیبی شدن حرکت کرده است.
اگر چه به آسانی گذشته نیست اما همچنان بسیاری از دانش آموزان میتوانند با مطالعه متعارف در این درس درصد مطلوب را کسب کنند.
از این درس در کنکور انسانی ۱۵ سوال طرح خواهد شد که اهمیت بیش از پیش این درس را نشان میدهد.
به همین خاطر در ادامه به بررسی روش خواندن کنکوری درس جامعهشناسی خواهیم پرداخت.
در مورد این درس باید اشاره کنیم که دانش آموزان باید بر مطالب هر سه پایه تسلط کافی داشته باشند.
به این دلیل که در سالهای اخیر طرح سوالات ترکیبی از هر سه پایه در دستور کار طراحان قرار گرفته و بیش از پیش با این سوالات روبرو میشویم.
روش خواندن کنکوری درس جامعهشناسی جهت کسب درصد بالا
به طور کلی در مورد دروسی که تا حدی ماهیت حفظی دارند دانش آموزان نباید با کتاب غریبه باشند.
همچنین باید کتاب را به عنوان منبع اصلی خود در نظر بگیرند.
مطالب کتاب درسی بسیار حفظی است.
امکان دارد که دانش آموز آنها را فراموش نماید.
بعد از اینکه کتاب به طور دقیق و عمیق و با جزئیات بسیار زیاد مطالعه شد، باید مرورهای زمانبندی شده و منظم صورت بگیرد.
این موضوع باعث میشود مطالب در ذهن دانش آموز تثبیت شده و فراموش نشود.
جهت تثبیت مطالب، دانش آموز میتواند اقدام به خلاصهنویسی، نمودار بندی و طبقهبندی مطالب نماید.
در این زمینه یا خود دانش آموز باید چنین اقداماتی را انجام بدهد یا اینکه میتواند از کتابهای کمک آموزشی که در بازار وجود دارد و در درسنامه خود خلاصهای از درس و نمودارهایی را آوردهاند استفاده نماید.
بنابراین در روش خواندن کنکوری درس جامعهشناسی دانش آموز میتواند از این کتابها نیز استفاده نماید.
چرا که این کتابها تا حدی کار دانش آموزان را ساده نمودهاند.
پس از مطالعه کتاب به طور دقیق، دانش آموز باید اقدام به تست زنی نماید.
انواع تستها از قبیل تست آموزشی و آزمونی باید زده شود تا دانش آموز به خوبی بر مطالب مسلط شده، با نوع نگاه طراحان و نحوه طراحی سوالات آشنا شود و شیوه پاسخگویی به تستها را نیز فرا بگیرد.
پس از آن همانطور که اشاره شد، لازم است تا مرورها با فواصل زمانی مشخص در برنامه دانش آموز قرار بگیرد تا دانش آموز در فواصل زمانی منظم مطالب را مرور نماید و مطالب از ذهن او نرود.
پیوسته بودن مطالب جامعه شناسی
یکی از نکاتی که در مورد روش خواندن کنکوری درس جامعهشناسی اهمیت دارد آن است که مطالب این کتاب به همدیگر پیوسته هستند.
خیلی مهم است که دانش آموز مطالعه را از پایه دهم شروع نماید.
چرا که بسیاری از مفاهیمی که در پایه دهم مطرح شده است برای فهم مطالب مطرح شده در پایه یازدهم و دوازدهم ضروری هستند.
بدون دانستن آنها دانش آموز نمیتواند نتیجه مطلوبی در مورد تستهای پایه یازدهم و دوازدهم کسب کند.
در سالهای اخیر توجه طراحان به طراحی تستهای ترکیبی به شدت جلب شده است.
دانش آموز هنگام مطالعه باید به روابط علت و معلولی توجه کند.
همچنین مطالب پایههای مختلف را با یکدیگر ارتباط دهد و ارتباط میان آنها را متوجه شود و تحلیل کند.
حتی دانش آموزان میتوانند این نکات را در دفترچه جداگانه یادداشت نمایند.
در فواصل زمانی مناسب به مرور آنها بپردازند تا در مواقع نزدیک به آزمون با حجم عظیمی از مطالب رو به رو نباشند.
تحلیلی شدن جامعه شناسی
اصولاً جامعه شناسی در میان دانش آموزان به عنوان درسی حفظی شناخته میشود.
باید اشاره کنیم که در سالهای اخیر طراحان به طراحی سوالاتی مفهومیتر تمایل پیدا کردند.
بنابراین لازم است تا دانش آموزان علاوه بر حفظ کردن، مطالب مفهومی مطرح شده در کتاب را نیز به خوبی یاد بگیرند تا بتوانند با تستهای مفهومی که در این درس طراحی میگردد روبرو شده و از پس آن بر بیایند.
اهمیت منبع در درس جامعه شناسی
به طور کلی در مورد روش خواندن کنکوری درس جامعهشناسی لازم است تا دانش آموزان علاوه بر کتاب درسی به کتاب کمک درسی نیز مراجعه نمایند.
البته اهمیت این مراجعه در دروسی که ماهیت حفظی دارند تا حدی پایینتر است.
دانش آموزان میتوانند از میان کتاب درسی یا کمک درسی؛ به هر کدام که بخواهند مراجعه کنند تا درسنامه را مطالعه نمایند.
برای تستزدن، دانش آموزان باید یک کتاب تست مناسب داشته باشند.
در این زمینه کتابی مناسب خواهد بود که علاوه بر اینکه تعداد مناسبی از تست را در اختیار دانش آموزان میگذارد تمام مطالب کتاب را نیز پوشش میدهد.
همچنین تستهای آن از سطح ساده تا سطح دشوار طبقه بندی شده باشد و دانش آموز را برای انواع تستها آماده نماید.
در سالهای اخیر کتابهای بسیار زیادی وارد بازار گردیده که به جهت کسب سود وارد بازار شدند و از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند.
در این زمینه لازم است تا دانش آموزان دقت کافی را به عمل بیاورند و با انتخاب یک کتاب مناسب درصد خود در این درس را بهبود ببخشند.
پرهیز از وسواس مطالعاتی
در صورتی که دانش آموزان زمان زیادی برای مطالعه هر درس از جامعه شناسی بگذارند، دچار وسواس مطالعاتی هستند.
لازم است تا به مشاور مراجعه کنند تا بتوانند این مشکل خود را برطرف نمایند.
مشاور نیز در صورت ضرورت میتواند برای حل این مشکل تستهای زماندار یا باکسهای مطالعاتی زماندار را برای دانش آموز تعیین نماید.
سخن پایانی
جامعه شناسی یکی از مهمترین درسهای رشته علوم انسانی میباشد که گاهی از اوقات دانش آموزان با این درس ارتباط برقرار نمیکنند.
برنامهریزی در این درس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
لازم است تا دانش آموزان در روش خواندن کنکوری درس جامعهشناسی مطالعه پیوستهای را به عمل بیاورند.
جامعه شناسی در کنکور سراسری دارای ۱۵ تست است.
دانش آموزان با یک مطالعه متعارف میتوانند به درصد ۱۰۰ در این درس برسند.
جامعه شناسی تا حدی ماهیت حفظی دارد.
لازم است تا دانش آموزان به طور دقیق مطالب را مطالعه نمایند.
پس از آن اقدام به خلاصه نویسی و نمودار برداری و طبقهبندی مطالب نمایند.
سپس برای تثبیت مطالب لازم است تا تستهای فراوان زده شود تا دانش آموز با نحوه طراحی سوالات و تستها نیز آشنا گردد.
مطالب جامعه شناسی پیوسته بوده و لازم است تا دانش آموز هنگام مطالعه به روابط علت و معلولی بین مطالب مختلف نیز توجه کند.
علاوه بر این درس جامعه شناسی در سالهای اخیر به سمت ترکیبی شدن و مفهومی شدن حرکت کرده است.
همین امر نیز ضرورت استفاده از یک کتاب کمک درسی مناسب را ایجاد نموده است.