تحلیل سوالات هندسه کنکور دی ۱۴۰۱

تحلیل سوالات هندسه کنکور ۱۴۰۱ رشته ریاضی

تحلیل سوالات هندسه کنکور ۱۴۰۱؛ کنکور ۱۴۰۲ تغییرات اساسی و شگرفی داشته است. یکی از این تغییرات، حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲ بود. از دیگر تغییراتی که در کنکور ۱۴۰۲ نسبت به سال‌های قبل از آن اعمال شده، این است که کنکور به صورت دو مرحله‌ای شده و در دو نوبت دی ماه ۱۴۰۱ و تیر ماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. داوطلبان در مرحله اول یعنی در دی ماه ۱۴۰۱ در هر سه گروه آزمایشی نظری یعنی رشته ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی و همچنین در دو گروه شناور هنر و زبان به رقابت پرداختند.

این دو مرحله‌ای شدن کنکور مزایایی نیز به همراه دارد. از مزایای مهم آن می‌توان به این نکته اشاره کرد که‌ داوطلبان می‌توانند با تحلیل سوالات دروس مختلف کنکور در نوبت دی ماه ۱۴۰۱، در تیرماه ۱۴۰۲ اشراف و تسلط بیشتری روی مطالب داشته باشند، با بودجه بندی کنکور بیشتر آشنا باشند و بتوانند در ماه‌های باقیمانده تا تیر ماه، با برنامه ریزی صحیح و اصولی به مطالب مهم بپردازند و بتوانند موفقیت بهتری در کنکور کسب کنند. در ادامه این مطلب به تحلیل سوالات هندسه کنکور دی ۱۴۰۱ می‌پردازیم تا شما عزیزان با نحوه سوالات هندسه نوبت دی ماه ۱۴۰۱ و بودجه بندی آن بهتر آشنا شوید.

نحوه سوالات هندسه کنکور دی ۱۴٠۱

یکی از مباحث در تحلیل هندسه کنکور ۱۴۰۱ بررسی نحوه طرح سوال و تعداد آن‌هاست. هندسه، درس مشترک بین دو رشته ریاضی و تجربی است. داوطلبان رشته تجربی سهم کمتری از هندسه در سوالات ریاضی کنکور دارند و تنها چند سوال از ۳۰ سوال ریاضی کنکور به آن اختصاص داده شده است. اما؛ اهمیت درس هندسه در رشته ریاضی آشکار می‌شود. داوطلبان رشته ریاضی باید هندسه را به دقت مطالعه کنند. چرا که سهم زیادی در بودجه بندی کنکور آنها خواهد داشت. در کنکور دی ماه ۱۴۰۱ نیز درس هندسه سهم زیادی از سوالات ریاضی کنکور ریاضی را به خود اختصاص داده است.

سوالات ریاضی قبلاً در کنکورهای سال‌های پیش برای رشته ریاضی ۵۰ سوال بود. اما؛ در کنکور ۱۴۰۲ تعداد سوالات به ۴۰ کاهش یافته است. از ۴۰ سوال درس ریاضی برای داوطلبان رشته ریاضی ۲۳ سوال را مجموعه هندسه و گسسته به خود اختصاص داده بودند. در ادامه بودجه بندی درس هندسه در این کنکور را با هم بررسی می‌کنیم. نکته‌ی مهمی که باید بدانید این است که سوالات تقریباً مستقیم از مطالب کتاب درسی مطرح شده بودند و نسبت به کنکور سال‌های پیش ساده‌تر به نظر می‌رسیدند. بنابراین؛ داوطلبان با مطالعه کتاب درسی و تسلط بر مطالب کتاب هندسه درسی خود می‌توانستند به سوالات هندسه در کنکور پاسخ دهند و درصد قابل قبولی را کسب کنند.

تحلیل سوالات هندسه کنکور ۱۴۰۱
تحلیل سوالات هندسه کنکور ۱۴۰۱

بودجه بندی سوالات هندسه کنکور دی ۱۴٠۱

تحلیل سوالات هندسه کنکور ۱۴۰۱ از دید بودجه بندی؛ در ادامه بررسی می‌کنیم که از هر پایه چند سوال در کنکور دی ماه ۱۴۰۱ از درس هندسه مطرح شده است. از هندسه ۱ یعنی هندسه پایه دهم در نوبت دی ماه ۱۴٠۱ مجموعا ۴ سوال در کنکور آمده بود. از هندسه ۲ یعنی پایه یازدهم ۲ سوال و از هندسه ۳ یعنی پایه دوازدهم ۵ سوال در کنکور آمده بود. بنابراین؛ بیشترین سهم را هندسه پایه دوازدهم به خود اختصاص داده است.

مباحثی که در هندسه ۱ میخوانید شامل: ترسیم‌های هندسی و استدلال، قضیه تالس و تشابه، چند ضلعی‌ها و تجسم فضایی است. از ترسیم‌های هندسی و استدلال سوالی در نوبت دی ماه ۱۴۰۱ نیامده بود. قضیه تالس و تشابه ۲ سوال و چند ضلعی‌ها و تجسم فضایی هر کدام ۱ سوال را به خود اختصاص داده بودند. کتاب هندسه ۲ شامل مباحث دایره، تبدیل‌های هندسی و روابط طولی در مثلث می‌شود. از مبحث دایره ۲ سوال در کنکور دی ماه ۱۴٠۱ مطرح شده بود و از دو مبحث دیگر هیچ سوالی در کنکور نوبت دی ماه ۱۴٠۱ نیامده بود.

و اما هندسه ۳ شامل مباحث ماتریس، مقاطع مخروطی و بردارهاست. از مبحث بردارها یک سوال و از مباحث ماتریس و مقاطع مخروطی هر کدام ۲ سوال در نوبت دی ماه ۱۴۰۱ آمده بود. با همین بررسی ساده متوجه می‌شوید که مباحث مهم که در کنکور نوبت دی ماه ۱۴۰۱، مباحث قضیه تالس و تشابه، ماتریس، مقاطع مخروطی، بردارها، دایره و همچنین؛ چند ضلعی‌ها و تجسم فضایی است.

  مباحث ساده فیزیک برای کنکور تجربی

تحلیل تمام سوالات هندسه در کنکور دی ۱۴۰۱

در ادامه قصد داریم تمام سوالات هندسه در کنکور ریاضی ۱۴۰۱ را تک به تک بررسی کنیم.

  • سوال ۲۷ کنکور ریاضی از هندسه ۱ مطرح شده بود که مربوط به مبحث چند ضلعی‌ها بود و تعداد قطرهای n ظلعی را از شما می‌خواست. این سوال در دسته سوالات آسان قرار گرفته است و با استفاده از فرمول تعداد قطرهای n ضلعی می‌توانستید آن را به راحتی حل کنید. البته در کنکورهای اخیر نمونه‌ای از این سوال مطرح نشده بود.
  • سوال ۲۸ از هندسه ۱ و مبحث تجسم فضایی بود که خط، نقطه و صفحه را مورد بررسی قرار داده بود. این سوال نیز در گروه سوالات آسان قرار می‌گرفت و کاملاً مشابه تمرینات کتاب درسی مطرح شده بود.
  • سوالات ۲۹ و ۳۰ از هندسه ۲ و مبحث دایره مطرح شده بودند. هر دو سوال در سطح متوسط قرار داشتند. سوال ۲۹ چند ضلعی‌های محیطی متوسط را می‌خواست که پیچیدگی خاصی نداشت و مشابه آن در کنکور سال‌های اخیر نیز آمده بود.
  • سوال ۳۰ در مورد چند ضلعی‌های محاطی از شما سوال می‌کرد که اگر مبحث چند ضلعی‌های محیطی و محاطی را بلد بودید، می‌توانستید به راحتی آن را حل کنید.
  • سوالات ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴ و ۳۵ از هندسه ۳ مطرح شده بودند. سوال ۳۱ سوال دشواری بود و از آشنایی با مقاطع مخروطی طراحی شده بود. مشابه آن در کنکور سال‌های گذشته وجود نداشت و برای حل آن باید به مبحث دایره تسلط کافی می‌داشتید.
  • سوال ۳۲ از بردارها طراحی شده و سوالی بسیار آسان و کاملاً مشابه با مطالب کتاب درسی هندسه ۳ بود.
  • در مورد سوال ۳۳ که از مقاطع مخروطی مطرح شده بود باید گفت که سوالی متوسط بود و باید با مبحث وتر کانونی آشنایی کافی می‌داشتید. در کتاب درسی
  • به این مطلب اشاره شده و توضیح داده شده است اما به وتر کانونی به طور مستقیم اشاره‌ای نشده است.
  • سوالات ۳۴ و ۳۵ مربوط به ماتریس و کاربردهای آن بود که هر دو سوالات آسانی بودند، نکته خاصی در مورد آنها وجود نداشت و دقیقاً مشابه با مطالب موجود در کتاب درسی طراحی شده بودند.

سخن آخر

در این مطلب، به تحلیل سوالات هندسه در نوبت دی ماه ۱۴۰۱ پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که سوالات از درجه‌ی سختی آسان برخوردار بودند و همچنین؛ بودجه بندی مطالب مختلف در هندسه را بررسی کردیم. چنانچه برای آموزش هندسه نیاز به مشاوره دارید می‌توانید از مشاورین ما درخواست مشاوره کنید.

درخواست مشاوره اختصاصی

دریافت مشاوره

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره در واتساپ و دریافت راهنمایی؛ ویژه مقاله تحلیل سوالات هندسه کنکور دی ۱۴۰۱

مشاوره رایگانه باهامون تماس بگیر.

نمونه تدریس‌های ما را اینجا ببینید.