معرفی کامل رشته داروسازی

معرفی کامل رشته داروسازی

رشته داروسازی و هر آنچه که باید درباره آن بدایند؛ داروسازی از رشته‌های پر طرفدار شاخه پزشکی برای داوطلبان رشته تجربی است. البته؛ قبولی در این رشته کار ساده‌ای نیست و نیاز به تلاش مستمر و مطالعه‌ی فراوان دارد. اگر از علاقمندان به رشته پر طرفدار داروسازی باشید، خبر خوبی برای شما داریم و آن اینکه؛ در ادامه‌ی مطلب قصد داریم به معرفی کامل رشته داروسازی بپردازیم. از جمله اینکه برای قبولی در رشته داروسازی چکار کنیم؟ بازار کار این رشته چگونه است؟ آینده‌ی شغلی آن چگونه است؟ ظرفیت پذیرش رشته داروسازی به چه صورت است؟ و خواندن این رشته به چه صورت است؟

میزان علاقه به رشته داروسازی

تمام داوطلبان رشته‌ی تجربی تمایل دارند در یکی از گرایش‌های پزشکی تحصیل کنند. این رشته‌ها شامل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هستند.  قبولی درهر یک از این سه رشته به رتبه‌ی بسیار خوب و درصدهای بالا نیاز دارد. حال، علاقمندان به این رشته‌ها هنگام انتخاب رشته ممکن است دچار سردرگمی شوند. برای جلوگیری از این حس سردرگمی، داوطلبان باید اطلاعات کافی از رشته مورد نظر را داشته باشند و سپس آن را انتخاب کنند.

معرفی رشته داروسازی

بررسی بازار کار رشته داروسازی
بررسی بازار کار رشته داروسازی

پیش از هر چیز باید با رشته داروسازی آشنا شوید. باید بدانید که اصلا داروسازی چیست؟ این رشته از زیر شاخه‌های پزشکی است و دانش آموختگان این رشته، به ارائه‌ی خدمات دارویی و بهداشتی به جامعه می‌پردازند. رشته داروسازی شامل مراحل تأمین و تهیه‌ی مواد اولیه‌ی دارویی، ساخت داروها، تجویز و توزیع داروها و ارائه‌ی دارو به مردم از طریق داروخانه‌ها می‌شود.

داروسازان می‌توانند در نظامت بهداشت و سلامت، از متدهای جدید و تکنیک‌های روز دنیا استفاده کنند و با انجام صحیح خدمات دارویی، نقش مؤثری در درمان و پیش‌گیری از بیماری‌ها ایفا کنند. توجه داشته باشید که رشته داروسازی برخلاف سایر رشته‌های پزشکی که در زیرگروه یک قرار دارند، در زیر‌گروه ۲ قرار گرفته است. همان طور که می‌دانید، زیر گروه ۲ شامل رشته‌هایی است که برای قبولی در آن‌ها درصد درس زمین شناسی نیز محاسبه می‌شود. برای رشته‌ی داروسازی مهم نیست که چه درصدی زمین شناسی زده باشید اما حتما باید درصدی زده باشید حتی اگر زیر ۱۰ درصد باشد.

ظرفیت رشته داروسازی چقدر است؟

طبق اعلام سازمان سنجش و آموزش کشور در سال ۱۴۰۰، از بین ظرفیت ۳۵ هزار نفر پذیرفته شدگان کنکور علوم تجربی، ۹ هزار و هفتصد و‌ چهل و هشت نفر آن‌ها مربوط به رشته‌های پزشکی یعنی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بوده است. این یعنی رشته‌های پزشکی ظرفیت قابل قبولی دارند و سالانه به اسن ظرفیت نیز افزوده می‌شود. ظرفیت رشته داروسازی که سومین رشته پر طرفدار علوم تجربی و شاخه‌ی پزشکی است؛ مجموعا در دانشگاه‌های علوم پزشکی، دوره‌های روزانه، دانشگاه آزاد، سهمیه بومی، شهریه پرداز، آزاد تمام وقت و خودگردان، هزار و دویست و هفتاد و سه نفر ظرفیت دارد که ۸۶۴ نفر آن‌ها در دوره روزانه و ۳۳۸ نفر آن‌ها در دانشگاه‌های شهریه‌ پرداز مشغول به تحصیل هستند.

  معرفی رشته مهندسی صنایع و گرایش‌های آن

معرفی دانشگاه‌هایی که داروسازی پذیرش می‌کنند

دانشگاه‌های پیام نور، نوبت دوم‌ و غیر انتفاعی در رشته‌ی داروسازی دانشجو نمی‌پذیرند. اما در دانشگاه‌های روزانه، پردیس خودگردان، ظرفیت مازاد و دانشگاه آزاد پذیرش دانشجو در رشته داروسازی انجام می‌پذیرد. چیزی به نام قبولی در رشته داروسازی بدون کنکور وجود ندارد و داوطلبان حتما باید برای تحصیل در این رشته‌ی پر طرفدار، در کنکور شرکت کرده و نمره‌ی قبولی را کسب کنند.

شما دانش آموزان عزیز می‌توانید تمامی دانشگاه‌ها در بخش معرفی دانشگاه وبسایت رادیو اکتیو مطالعه کنید.

تحصیل در رشته داروسازی

تحصیل در رشته داروسازی، مدت زمانی بین ۵ و نیم تا ۶ سال یعنی حداکثر طی ۱۲ ترم تحصیلی به طول می‌انجامد. این رشته دارای ۲۰۹ واحد است که شامل دروس عمومی و اختصاصی می‌شود. دروس پایه‌ی رشته‌ی داروسازی مانند دروس پایه‌ی رشته‌ی پزشکی هستند و در دو سال اول به دانشجو ارائه می‌شوند. این دروس شامل انواع شیمی‌ها، بیولوژی، فیزیولوژی و غیره می‌شوند. داروسازی تنها شامل دروس آموزش شیمی نمی‌شود و درس‌های متعدد و متنوعی را شامل می‌شود که تعدادی از آن‌ها با پزشکی مشترک هستند.

رشته داروسازی شامل یک دوره علوم پایه و یک دوره کارآموزی در عرصه و پایان نامه می‌شود. در دوره علوم پایه رشته داروسازی، دانشجویان باید ۲۲ واحد دروس عمومی و ۵۸ واحد علوم پایه را بگذرانند. این دروس شامل فیزیک، شیمی، شیمی آلی، بیوشیمی، ریاضیات و آمار، بیولوژی، آناتومی، شیمی تجزیه، ایمونولوژی، میکروب شناسی، تشریح، اصول خدمات بهداشتی، انگل شناسی، قارچ شناسی و کمک‌های اولیه می‌شود. طول دوره کارآموزی سه و نیم سال و شامل ۱۲۹ واحد از جمله فارماکولوژی است. در این دوره دروس تخصصی رشته داروسازی ارائه می‌شوند.

معرفی موضعات کارآموزی رشته داروسازی

دروس تخصصی ارائه شده در دوره کارآموزی برای رشته زیست شناسی شامل: فارماکولوژی، گیاه شناسی دارویی، اشکال دارویی، داروسازی صنعتی، زبان تخصصی، کنترل میکروبی دارویی، کارآموزی در داروخانه، بیو فارماسی، شیمی دارویی، تغذیه و رژیم درمانی، روش‌های دستگاهی سم شناسی، مدیریت داروسازی، درمان شناسی و پایان نامه می‌شوند.

رشته داروسازی
رشته داروسازی

از آنجایی که زیست شناسی یک درس مهم برای قبولی در رشته‌های تجربی به حساب می‌آید پیشنهاد میکنیم از سری آموزش زیست رادیو اکتیو برای موفقیت در کنکور استفاده کنید.

بررسی بازارکار و درآمد رشته داروسازی

یکی از مهم‌ترین موارد در معرفی رشته داروسازی بررسی درآمد و بازار کاری این رشته است. شاید تصور کنید که داروسازی شغلی است که اشباع شده است اما؛ حقیقت این است که برای افراد مشتاق و جسور و علاقمند نه تنها در این رشته بازار کار خوبی وجود دارد بلکه درآمدی عالی در انتظار این افراد است. اگر از آن دسته از دانشجویان باشید که در طی ۴ سال آخر دوران تحصیل خود، معدل بالای ۱۴ داشته باشید، این شانس را خواهید داشت که کارت و شماره انجمن داروسازان را دریافت کرده و به کمک آن به عنوان مسئول فنی مشغول به کار شوید.

همچنین؛ فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی می‌توانند در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و شرکت‌های داروسازی مشغول به کار شوند. امکان دریافت مجوز و تأسیس داروخانه نیز برای تمامی فارغ التحصیلان وجود دارد. حتی داروسازان می‌توانند با در اختیار داشتن سرمایه‌ی کافی، اقدام به تأسیس کارخانه تولید دارو یا لوازم آرایشی و بهداشتی نمایند.

درآمد رشته داروسازی نیز به تناسب تلاش داروساز و اینکه در بخش خصوصی یا دولتی مشغول به کار است و یا داروخانه‌ی شخصی خود را دارد متنوع و کاملا متفاوت است.

  معرفی رشته پرستاری

آیا نیاز به مشاوره تحصیلی رشته داروسازی دارید؟ با ما تماس بگیرید …

در این مقاله به معرفی رشته داروسازی برای علاقمندان پرداختیم. شرایط قبولی و نحوه‌ی پذیرش در این رشته، دروس تخصصی و علوم پایه و طول مدت تحصیل در رشته‌ی داروسازی، دانشگاه‌هایی که در این رشته دانشجو پذیرش می‌کنند، ظرفیت دانشگاه‌ها، نحوه تحصیل، بازار کار و درآمد این رشته به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت. چنانچه شما از علاقمندان این رشته هستید و نیاز بیشتری به مشاوره دارید، از طریق فرم مشاوره رادیو اکتیو با ما در تماس باشید.

دریافت مشاوره

اگر از علاقمندان به این رشته هستید، با در نظر داشتن تمام موارد بالا، در نظر داشته باشید که برای قبولی در رشته داروسازی، مهم‌ترین اصل تلاش و کوشش و مطالعه‌ی مستمر دروس کنکور است.  

به این مقاله امتیاز دهید

6 thoughts on “معرفی کامل رشته داروسازی

  1. حمیدرضا طباطبائی میگوید:

    سلام عالی بود فقط در مورد پذیرش دانشگاه های خارج از کشور هم توضیح بدید

    با تشکر

  2. حمید مستوفی میگوید:

    سلام، متشکرم برای اطلاعات کامل و جامعی که در اختیار داوطلبان قرار داده اید.
    فقط یک سوال برام پیش اومد اونم اینکه آیا کسی که فارغ‌التحصیل رشته فیزیوتراپی شد برای ورود به بیمارستان باید،آزمونی،امتحانی چیزی بده یا به محض اینکه فارغ‌التحصیل شد بدون هیچ آزمونی وارد بیمارستان میشه؟

  3. مجتبی شجاعی میگوید:

    ۱ ماه پیش هم همچین حرفی زدید
    چرا یه مطلب نمیزارید و کامل در مورد وضعیت دروس تخصصی انسانی صحبت نمیکنید ؟؟???
    بگید کدوم اساتید استخدام شده ؟؟؟؟؟
    بگید کدوم درسا تو ضبطه ؟؟؟
    بگید چن وقت پیش استارت خوردن ؟؟؟
    بگید بقیه اساتید کی استخدام شدن و کی میرن تو ضبط ؟؟؟
    چرا به انسانی توجه نمیکنید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    وقتی پکیج های تخصصی انسانی رو نمیدید ینی دنبال پول هستید
    آقا یه کلام
    بگید دنبال پولیم و چون انسانی سود نداره ، نمیدیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره در واتساپ و دریافت راهنمایی؛ ویژه مقاله معرفی کامل رشته داروسازی

مشاوره رایگانه باهامون تماس بگیر.

نمونه تدریس‌های ما را اینجا ببینید.