برنامهریزی هفتگی کنکور انسانی یکی از مهم ترین اموری است که دانش آموزان میبایست در سال تحصیلی خود انجام دهند.
همچنین برنامهریزی هفتگی کنکور انسانی باید بر اساس استاندارد ساعات مطالعه دانش آموز تنظیم شود.
چرا که بدون برنامه بودن باعث میشود که دانش آموز در سردرگمی به سر ببرد.
علاوه بر آن پس از اینکه دانش آموز کمی به مطالعه پرداخت معمولا پس از یک یا دو هفته خسته میشود و درس خواندن را رها میکند و طبیعتاً نمیتواند به مطلوب خود برسد.
در حالی که اگر برنامهریزی هفتگی کنکور انسانی وجود داشت میتوانست به یک رتبه و رشته مناسب در دانشگاه دست پیدا کند و آینده خود را تضمین نماید.
یکی از مهمترین انواع برنامهریزی، برنامهریزی هفتگی کنکور انسانی میباشد.
در این نوع برنامهریزی دروس دانش آموز به صورت هفتگی مشخص شده و نکات مختلفی نیز در آن به او گوشزد میگردد تا دانش آموز با عمل به آنها بتواند کیفیت مطالعه خود را بهبود بخشد.
همچنین در آزمونهای آزمایشی که به صورت هر دو هفته یکبار برگزار میشود نتیجه مطلوبی را کسب کند.
برنامهریزی هفتگی کنکور انسانی با توجه به ماهیت حفظی این رشته از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است.
لازم است که نکات مختلفی برای برنامهریزی هفتگی کنکور انسانی رعایت شود تا دانش آموز از دروس حفظی این رشته زده نشود.
در عین حال بتواند به دروس مفهومی همچون ریاضی بپردازد و از آنها نیز فرار نکند.
یکی از مشکلاتی که دانش آموزان کنکور انسانی با آن مواجه هستند حجم بسیار زیاد دروس میباشد.
برخلاف سایر رشتهها که مواد آزمونی در آنها کم است، در کنکور انسانی با انواع و اقسامی از دروس مختلف روبرو هستیم که دانش آموز میبایست در طول سال تحصیلی به مطالعه همه آنها بپردازد.
همچنین سعی کند که همه دروس خودش را در یک تعادل خاصی نگه دارد.
برنامهریزی هفتگی کنکور انسانی چه اصولی دارد؟
همانطور که احتمالاً میدانید یک برنامه اصولی میبایست از اصول خاصی نیز پیروی کرده باشد تا بتوان آن را برنامهای استاندارد نام نهاد.
اگر برنامه مناسبی در اختیار دانش آموز قرار داده نشود دانش آموز کاری جز اتلاف وقت نمیکند.
در نهایت نیز از درس خواندن ناامید میشود.
مهمترین اصول برنامهریزی هفتگی کنکور انسانی
این برنامه میبایست شخصیسازی شده باشد.
مطابق نقاط قوت و ضعف دانش آموز نوشته شود تا دانش آموز بتواند به خوبی نقاط ضعف خودش را برطرف کرده و نقاط قوت خویش را تقویت نماید.
به طور مثال اگر دانش آموزی در درس ریاضی ضعف دارد میبایست که سهم تستها و ساعت مطالعه این درس در برنامه او بیشتر شده تا دانش آموز بتواند با درگیری بسیار زیاد با این درس عملکرد خود را بهبود بخشد.
تنوع بسیار زیادی باید در برنامه وجود داشته باشد.
به این صورت که بعد از قرار گرفتن هر درسی که ماهیت حفظی دارد یک درس که ماهیت مفهومی دارد در برنامه گنجانده شود.
در این صورت ذهن دانش آموز با رفت و آمد و تحرک میان دروس حفظی و مفهومی از خستگی دور میماند.
به طور طبع در سال کنکور ممکن است که در مدرسه برنامههای مختلفی برای دانش آموز در نظر گرفته شود.
همچنین تکالیف متعددی نیز به او تحمیل شود که میتواند با برنامهای که مشاور به او داده تعارض داشته باشد.
یکی دیگر از اصول برنامه این است که این برنامه باید دارای باکسهای جبرانی باشد تا در صورت اینکه دانش آموز به هر دلیل از برنامه خود جا ماند، بتواند آن را جبران نماید.
علاوه بر آن دیگر نگرانی از بابت عدم اجرای کامل برنامه خود نداشته باشد.
حجم دروسی که باید مطالعه شود و همچنین ساعت مطالعه آنها باید مشخص باشد تا دانش آموز در چهارچوب مشخص شده مطالعه کند.
برخورداری از روتینهای مختلف نیز یکی از اصولی است که باید در برنامهریزی هفتگی کنکور انسانی رعایت شود.
به عنوان مثال دانش آموزی که در درس علوم و فنون ادبی و وزن شعر نیازمند تقویت میباشد باید هر شب زمانی را به زدن تستهای این بخش اختصاص دهد تا مهارت او به طور تدریجی افزایش پیدا کند.
ضرورت توجه به برنامه بلند مدت
یکی از نکتههایی که در مورد برنامهریزی هفتگی کنکور انسانی میبایست مورد توجه قرار بگیرد، داشتن برنامه بلند مدت و میان مدت است.
چرا که برنامه کوتاه مدت هفتگی میبایست در راستای برنامه بلند مدت و میان مدت باشد.
اصولاً نباید برنامه بلند مدت و میان مدت دانش آموز تغییر کند.
دانش آموز باید به تمام اهداف بلند مدت خود در برنامه برسد.
در صورت اینکه شرایط خاصی پیش بیاید میتوان برنامه کوتاه مدت هفتگی را تا اندازهای که به برنامه بلند مدت آسیب نرساند تغییر داد.
واقعگرایی در هنگام تنظیم برنامه مطالعاتی لازم است؟
یکی از چالشهایی که در خصوص برنامه مطالعاتی دانش آموزان وجود دارد آن است که اغلب در تنظیم برنامهها از تواناییهای خود غفلت میکنند و برنامهای بسیار سنگین برای خود تعریف مینمایند.
در ۱۰۰ مواقع نیز آن را اجرا نمیکنند.
دانش آموز برای تنظیم برنامه هفتگی باید تواناییهای خودش را بشناسد و متناسب با آنها برنامه خودش را تنظیم کند.
در عین حال بر نقاط ضعف خودش متمرکز شود.
سخن پایانی
یکی از پیش نیازهای کسب نتیجه مطلوب در کنکور سراسری که تمام رتبه برترها نیز آن را رعایت کردهاند داشتن برنامهای متناسب است که دانش آموز بر اساس آن جلو برود.
همچنین هر هفته عملکرد خودش را مورد سنجش قرار دهد.
اهمیت برنامهریزی آنقدر زیاد است که میتوان گفت دانش آموز بدون داشتن برنامه مناسب هیچ وقت به نتیجه نخواهد رسید.
برنامهریزی هفتگی کنکور انسانی در این زمینه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که باید شخصی سازی شده و با نقاط ضعف و قوت دانش آموز هماهنگ باشد.
همچنین تنوع زیادی نیز در مورد دروسی که در آن گنجانده میشود وجود داشته باشد.
در عین حال باکسهای مطالعاتی جبرانی نیز برای دانش آموز در نظر گرفته شود تا دانش آموز بتواند برنامه خود را به خوبی انجام دهد.
برنامهریزی هفتگی کنکور انسانی زمانی به حداکثر مطلوبیت خود خواهد رسید که در آن روتینهایی نیز برای دانش آموز تعریف شده باشد تا دانش آموز بتواند مهارتهای خود را بهبود ببخشد.
درج کردن ساعت مطالعه و میزان تستهایی که برای هر درس توسط دانش آموز زده شود میتواند یک برنامه را به برنامهای کاملاً استاندارد تبدیل نماید.
سوالات متداول
- برنامهریزی هفتگی کنکور انسانی به سبک رتبه برترها چگونه است؟
اصولاً رتبه برترها در طراحی برنامههای خود از اصول خاصی پیروی میکنند.
برنامه آنها استانداردهای مشخصی دارد و این برنامه برای آنها شخصی سازی شده است.
- برای کنکور انسانی برنامهریزی هفتگی در راستای چه چیزی باید باشد؟
قبل از در نظر گرفتن برنامه هفتگی ابتدا باید برنامه بلند مدت و میان مدتی برای دانش آموز طراحی شود.
سپس برنامه کوتاه مدت هفتگی او متناسب با دو برنامه قبلی طراحی شود و در راستای آنها باشد.
- آیا برای جبران عقب ماندگیها میتوان برنامه را کمی حجیمتر کرد؟
در تنظیم برنامه دانشآموز، نباید از واقعگرایی دور شد.
باید تواناییهای او در نظر گرفته شود.
چنانچه برنامه خیلی سنگینی برای دانشآموز در نظر گرفته شود اصولاً او نمیتواند آن را اجرا کند.